moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

REKLAMA

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Trenuj jak Navy SEALs
 
Nowy tor przeszkód zawiszaków
Wojsko przeciw wirusowi
Pilot F-16 oślepiony laserem
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Partyzanci rozgromili ubeków
Dołącz do zawodowców
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Perkozy zastąpią Mi-2
Kontrakty na Raki i nowe mundury
Po raz kolejny „SpoKREWnieni służbą”
Opowiedz swoją historię
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Transport pod specjalnym nadzorem
Ostatnie prace przed „Defenderem”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Nowa strategia z podpisem prezydenta
F-16 kończą misję w Estonii
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Sukcesy sportowców w mundurach
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
MBDA w walce o „Narew”
Wojsko wesprze LPR
Szturmani szkolą się przed manewrami NATO
Kontenerowy szpital jak mobilne centrum medyczne
Układ Warszawski, czyli jak zniszczyć Zachód
Patrioty z polskimi przyczepami
Amerykanie odmładzają F-16
ORP „Orzeł”. Jak zaginął?
Pracowity tydzień flotylli
Płk Górka zadba o piątą domenę operacyjną
Piekło „bazówki”
Sztandar na gruzach, wśród chmur
Obradowała Rada Gabinetowa
Pancerniacy szykują się do misji w Afganistanie
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Woda z Odry zdatna do picia
Online z mistrzami sportu
Na zakupy do sklepu AMW
Poszukiwania Magneto
Akcja krwiodawstwa proobronnych
Rubiny w walce z epidemią
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Terytorialsi nie stracą dodatku
Pomnik gen. Andersa stanął w Międzyzdrojach
Nowy wiceminister w MON
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Odpowiedz na alarm
Zestawy niskopodwoziowe dla czołgów
Armia medyków
Trening przed misją
NATO walczy z koronawirusem
Hełm pomoże oddychać chorym na COVID-19
Zwiadowcy trenują na Mazurach
Rozbicie obozu NKWD w Rembertowie
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Międzynarodowy trening w dobie pandemii
Gotowi na „Defendera”
Tryumf pod Czarnobylem
Na misjach święta inne niż zwykle
Polskie porty bardziej otwarte

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO