moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Armia sprawdza, czy warto modernizować BWP-a

W jakim stopniu można unowocześnić BWP-1, ile może to kosztować i jak długo potrwa – tego wszystkiego MON chce się dowiedzieć od firm zbrojeniowych podczas tzw. fazy analityczno-koncepcyjnej programu modernizacji Bojowych Wozów Piechoty-1. Do ogłoszonego postępowania swój akces zgłosiło 12 podmiotów: zagraniczne koncerny oraz polskie spółki zbrojeniowe.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Na początku września Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął więc analizę rynku, która jest częścią tzw. fazy analityczno-koncepcyjnej programu modernizacji Bojowych Wozów Piechoty-1 i poprzedza dialog techniczny. Podczas analizy rynku MON chce się dowiedzieć od producentów, jaki jest możliwy zakres unowocześnienia radzieckiej konstrukcji, jej koszt oraz czas realizacji w przypadku całego batalionu pojazdów.

REKLAMA

Na ogłoszenie Inspektoratu Uzbrojenia odpowiedziało 12 podmiotów z całego świata. – To Works-11 Sp. z o.o., CMI Defence Polska Sp. z o.o., Griffin Group SA Defence Sp. k., Rafael Advanced Defense Systems Ltd., Polska Grupa Zbrojeniowa SA wraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi SA, Teldat Sp. z o.o. Sp. k., Siltec Sp. z o.o., Kongsberg Defence & Aerospace AS., WarZone Solutions, Leonardo S.p.A., Stekop SA, Pol-Mot Rail Sp. z o.o. – wymienia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Do wyżej wymienionych firm zostaną teraz rozesłane ankiety z prośbą o wypełnienie. Dzięki nim wojskowi specjaliści będą wiedzieć, jakie są dostępne na rynku rozwiązania w odniesieniu do modernizacji BWP-1. Szczegółowe rozmowy na ich temat są zaplanowane jednak dopiero podczas kolejnego etapu postępowania – dialogu technicznego.

W polskich siłach zbrojnych z około tysiąca Bojowych Wozów Piechoty-1 utworzono kilkanaście batalionów BWP-ów, które służą w jednostkach liniowych wojsk lądowych. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 zupełnie nową konstrukcją, pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono w 2014 roku konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wolą na czele. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: szer. Adrian Staszewski

dodaj komentarz

komentarze

~SamJo !
1602334860
Moze warto modernizowac ,ale jako wozy zabezpieczenia technicznego i pomocy medycznej ?!?!
EA-36-EE-63
~ja
1601640960
Czas przestawiać się na Borsuka, a nie inwestować w starocie.
C0-86-A4-D9

Amerykanie odmładzają F-16
 
Polsko-amerykańskie szkolenie transportowców
Galowy na półkę. Polowy to podstawa!
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
Nauka pobierania wymazów
Among Us, Allies
Urodzony żołnierz
Nowy sprzęt dla cyfrowej brygady
Rozejm dla prowadzenia wojny
Wsparcie żandarmerii w czasie pandemii
WSzW i WKU – jesteśmy dla kandydatów
Ukraiński kurs na Zachód
Miasto niezłomne składa broń
Brother from Overseas
Żołnierze NATO na polskich drogach
Obrady ministrów obrony NATO
„Astral Knight” – sojusznicza integracja w powietrzu
84 medale żołnierzy na mistrzostwach kraju
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Będą zmiany w opiniowaniu zawodowców
Gotowi na trzynastą zmianę
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Wojskowy saksofon do wzięcia
Święto sportowców w mundurach
Ochotnik za wszystkich
Kolejne Bieliki wylądowały w Dęblinie
Coraz więcej żołnierzy walczy z COVID-19
Pod sztandarami Zielonej Wyspy
Kraby dotarły do Bolesławca
Desant, który się nie odbył
Uczniowie o zbrodni katyńskiej
Pilica – ostateczne odliczanie
„Gepard’ 20” na Mazurach
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Czarna Dywizja walczy nad Mozą
Jeszcze więcej OPW
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Zobacz wystawę o gen. Maczku
Jakie tajemnice nadal skrywa pole bitwy o Westerplatte?
Włosko-polski czołg?
Laserowa artyleria US Army
F-16 kończą misję w Estonii
Komisje sejmowe o umowie z USA
Charytatywny rekord Buzdygana
Podyplomówki dla nauczycieli klas mundurowych
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
WZU w Grudziądzu chcą otworzyć uczelnię
Nowe wojskowe karetki kupione
Nowy hangar dla samolotów Szkoły Orląt
Czarna Dywizja triumfuje na Spartakiadzie Wojskowej
Korpus WOT i nowe specjalności w armii
Żołnierze w „ustawie o dobrym samarytaninie”
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
52 mld zł w budżecie MON na 2021 r.
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim
Most pontonowy ponownie stanął na Wiśle

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO