moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe samoloty w „Szkole Orląt”

Flota Lotniczej Akademii Wojskowej powiększyła się o dwa samoloty szkolne Diamond DA-20. Korzystać z nich będą przyszli wojskowi i cywilni piloci, którzy szkolić się będą w pilotażu. – Tego typu samoloty wykorzystujemy przede wszystkim do szkolenia podstawowego. Są idealne, bo wybaczają wiele błędów młodym lotnikom – mówi płk pil. Grzegorz Weltrowski z LAW-u.

W piątek na lotnisku w Dęblinie wylądowały dwa z sześciu zamówionych samolotów Diamond DA-20. – Flota Lotniczej Akademii Wojskowej się rozrasta. Bardzo się cieszę, że podchorążowie i studenci cywilni szkolą się, wykorzystując najnowocześniejsze statki powietrzne – mówi gen. bryg. pil. Piotr Krawczyk, komendant-rektor dęblińskiej uczelni. Akademia korzysta z Diamondów w trzech wersjach: DA-20, DA-40 i DA-42, samolotów Zlin i An-2 oraz śmigłowców Robinson i Guimbal. Razem z nowymi Diamondami w Akademickim Centrum Szkolenia Lotniczego wykorzystuje się obecnie 34 statki powietrzne. Ale to nie koniec. Do 7 grudnia w LAW-ie wylądują kolejne cztery szkolne DA-20.

Diamond DA-20 to dwumiejscowy, trójkołowy samolot turystyczny austriackiej produkcji. Dęblińska uczelnia DA-20 używa już od dekady i jest z nich bardzo zadowolona. Samoloty są ekonomiczne w eksploatacji, bezpieczne, nie ma też z nimi większych problemów technicznych. – Nowe Diamondy wyposażone są już w awionikę Glass Cocpit. Maszyny mają świetne wyposażenie nawigacyjne, autopilota, pozwalają także na precyzyjne podejście do lądowania według wskazań przyrządów – mówi płk pil. Grzegorz Weltrowski, szef Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego LAW. Oficer wyjaśnia, że z tego statku powietrznego korzystają przede wszystkim studenci cywilni, którzy marzą o zawodzie pilota, oraz podchorążowie studiujący pilotaż samolotów transportowych i odrzutowych. Loty na Diamondach DA-20 przygotowują studentów do zdobycia licencji pilota turystycznego. Poza tym, uczelnia wykorzystuje tego typu statki powietrzne podczas szkolenia selekcyjnego dla kandydatów na pilotów.

REKLAMA

– DA-20 jest łatwy w pilotażu, dlatego to doskonała maszyna do szkolenia początkujących lotników. Potrafi wybaczyć wiele błędów – przyznaje płk Weltrowski. – Trzeba pamiętać, że start samolotem zawsze jest dobrowolny, ale lądowanie przymusowe. DA-20 niweluje potknięcia, jakie młodzież popełnia właśnie przy lądowaniu – dodaje szef ACSL. Łapiąc za stery Diamondów DA-20, piloci wykonują loty w strefie, szkolą się w przelotach trasowych i ćwiczą manewr „touch and go”, polegający na dotknięciu kołami pasa startowego i natychmiastowym poderwaniu maszyny do lotu.

Lotnicza Akademia Wojskowa austriackie maszyny kupiła zgodnie z Planem Modernizacji Technicznej. Resort obrony przekazał na ten cel 8 mln zł, a uczelnia 3,6 mln.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Lotnicza Akademia Wojskowa

dodaj komentarz

komentarze


Powstali przeciw carskiej potędze
 
Hartowanie spadochroniarzy
Dama odeszła do historii
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
155 mm dla US Army
Będą zmiany w „Regulaminie ogólnym”
Kandydaci na nurków szkolą się w Gdyni
Kuźnie oficerskich kadr
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Nurkowie w głębinach
Wojsko – plan na życie
Komisje sejmowe o umowie z USA
Żołnierz po raz dziewiąty mistrzem Polski „błotniaków”
Agenci wywiadu na bobslejach
Kolejny dzień walki z koronawirusem
Trudny egzamin przed misją
Komandosi znad Garigliano
„Tarzan” wróci do domu
Treningi z gwiazdami zakończone, ale ćwiczcie dalej sami!
Niebawem ruszą szczepienia żołnierzy
Bohaterowie z 5 Pułku Artylerii
Kolebka biathlonu w rozbudowie
(Nie)olimpijski sezon udany dla żołnierzy
Wojsko walczy z COVID-19
Meta podsumowała komandoskie biegi
Amerykanie odmładzają F-16
Na rozgrzewkę – zapasy
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Kutno w sieci LogHubs
Żydzi od Andersa
Najlepsi wśród „górali”
Symulator Orlika w Dęblinie
Jak 8 Dywizja Piechoty czyniła się elitarną
VIII zmiana PKW gotowa na misję
Na straży niebieskiej linii
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Laserowa artyleria US Army
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
MMA w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego
Krok po kroku do cyberwojska
Co musi umieć kierowca czołgu
IBCS dla Polski
Ukraiński kurs na Zachód
Zmiana w unijnej misji we Włoszech
WBH upublicznia swoje archiwa
Obrady ministrów obrony NATO
Saperzy zimą otworzą ogień
Pustynna burza wokół Husajna
Jakie zmiany w mundurówce?
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Armia Fight Night znów w akcji
Kwalifikacja odbędzie się …
Trudny rok na misjach
Szpital tymczasowy na Okęciu jest już gotowy
Taktyka w Górach Izerskich
Jest Warszawa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO