moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Morskie ćwiczenia eskadry specjalnej

Lot do oddalonej od brzegu o 100 kilometrów platformy wiertniczej zajmuje około 35 minut. Piloci muszą najpierw bezpiecznie „posadzić” śmigłowiec na niewielkim lądowisku, a później z niego wystartować. Takie zadania wykonywali piloci 7 eskadry działań specjalnych. Żołnierze z Powidza trenowali pod okiem instruktorów z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.


– Lądowanie na morskich platformach jest jednym z najtrudniejszych zadań, do jakich przygotowują się lotnicy. Dlatego w szkoleniu nad Bałtykiem wzięli udział najbardziej doświadczeni piloci z 7 eskadry – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 7 eds.

Szkolenie nad Bałtykiem trwało dwa dni i było podzielone na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Zajęcia prowadzili piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego: kmdr por. pil. Waldemar Orliński oraz st. chor. sztab. pil. Waldemar Domański.


Film: 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego

– Mimo że na kurs trafili do nas świetnie wyszkoleni piloci, którzy lądowali już w różnych trudnych miejscach, np. na dachach budynków, to musieliśmy trochę czasu poświęcić na przygotowanie teoretyczne. Pokazywaliśmy im zdjęcia platformy, omawialiśmy szczegóły lotu i warunki bezpieczeństwa, tak by nic nie było dla nich zaskoczeniem – relacjonuje dowódca eskadry z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Oficer jest także pilotem śmigłowców ratowniczych W-3RM Anakonda.

Jak wyglądał trening w powietrzu? Piloci Mi-17 musieli dolecieć do oddalonej od lotniska w Babich Dołach o ponad 100 km platformy wiertniczej, a później bezpiecznie na niej wylądować. Nie było to jednak proste. Lądowisko ma wymiary 25m na 25m i jest zbudowane 32 metry nad poziomem morza. – Wirnik nośny Mi-17 ma ponad 21 metrów, co daje zaledwie 3 metry zapasu. Trzeba mistrzowskiej precyzji, jak u pilotów SH-2G lądujących na fregatach – dodaje kmdr ppor. Czesław Cichy, oficer prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

– Lot na platformę trwał około 35 minut. Dolatując do niej, piloci muszą jeszcze wykonać specjalny manewr w powietrzu – opowiada kmdr Orliński. – Polega to na tym, że trzeba najpierw sprawdzić warunki bezpieczeństwa i ocenić, czy nie ma żadnych przeszkód uniemożliwiających lądowanie. Później piloci odlatują od platformy na 3 lub 4 kilometry, wracają i lądują pod wiatr.



Podczas tego manewru pilotowi pomagają także strzelcy pokładowi, którzy wychylając się przez boczne drzwi, precyzyjnie naprowadzają go na lądowisko. – Nie można pozwolić sobie na żadne błędy – dodaje dowódca eskadry – Przy takich manewrach poziom ryzyka jest duży. Będąc na otwartym morzu, piloci są zdani wyłącznie na siebie.

– Tuż przed startem sprawdzamy jeszcze warunki pogodowe. Cały czas mamy też kontakt radiowy z pracownikami platformy. Oni podają nam prędkość i kierunek wiatru – dodaje jeden z pilotów. – Przed samym lądowaniem na platformie czeka także straż pożarna, a obok konstrukcji jest okręt dozorujący.

Podobne szkolenie w 2011 roku przeszli także piloci 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Załogi śmigłowców przygotowywały się w ten sposób do działania w sytuacjach kryzysowych. Pilotów z Nowego Glinika szkolili także piloci instruktorzy z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego.

7 Eskadra Działań Specjalnych powstała w 2010 roku w Powidzu. Jej głównym zadaniem jest transport lotniczy i wsparcie wojsk specjalnych. Za szkolenie i utrzymanie w gotowości jednostki odpowiadają siły powietrzne. Podczas operacji bojowych jednostka będzie podporządkowana wojskom specjalnym. W ubiegłym roku 7 eds przeszła certyfikację, która potwierdziła jej zdolność do współdziałania ze specjalsami. Piloci eskadry zdobywali doświadczenie na misjach w Iraku i Afganistanie.

REKLAMA

MKS

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Dodatek za służbę w jednostce bojowej
 
Polska zmiana w zespole NATO
Interwencyjne granatniki
Dwa złota, trzy srebra i dwa brązy biatlonistów
„Rekin” grasuje na Bałtyku
Integracja Wisły
Kolejni operatorzy Warmate
WSF: Dzięki wojnie na Ukrainie jesteśmy bardziej zjednoczeni
Ile Polska straciła podczas II wojny
Czerwona agresja
Śladem profesjonalistów
Putin sięga po rezerwy
Żołnierze NSZ dla wolnej Polski
Święto logistyków
Jak się testuje F-35
Przygotowani na kryzys
NATO stawia na drony
Wojska OT mają pięć lat!
Od Chersonia po Krym
Jakie dodatki dla żołnierzy niezawodowych?
MSPO. Rodzina dronów pionowego startu
Polska ma prawo do wojennych odszkodowań
Premier w Żelaznej Dywizji
„Nowoczesne wojsko – bezpieczne państwo”
„Rekin” dobił do brzegu
Brunatny najazd
Żołnierze zdominowali mistrzostwa kraju w strzelectwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Alianci z AK
Rosja zagarnia ukraińskie ziemie
Jastrzębie nad Słowacją
Zostań stypendystą MON-u
Świadczenie mieszkaniowe w górę
Społeczne zaplecze sił zbrojnych
Włoskie Typhoony w akcji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ukraińska kontrofensywa
MSPO. Rakietowe aspiracje WITU
Sukces ukraińskiej kontrofensywy
Latająca Forteca w Zalewie Szczecińskim
Collective Defense is Priority
Wioślarz i pięcioboista mistrzami świata!
16 medali szermierzy na wojskowym czempionacie
Mieć oko na Libię, uważać na Rosję
Wyjaśniona sprawa rekompensat dla rezerwistów
Gaudeamus igitur!
Desant pod Arnhem
Rakietnicy, czyli pod ostrzałem z rac
„Ryś ‘22” z amerykańskim wsparciem
Prawie 290 mln dolarów z USA na polskie bezpieczeństwo
Lider nauczy dowódców kreatywności
Dezinformacja jako współczesne narzędzie walki
Polska wzmacnia Baltic Air Policing
Zostań podoficerem WP!
Pięć medali żołnierzy w zapasach i strzelectwie
Dublet pięciobojowych sztafet
SCAR, czyli zdalne sterowanie dronami
Rekordowa przysięga na WAT
Podniebny trening transportowców
Najważniejsze ogniwa nowego polskiego OPL-u
Ukraina świętuje, Rosja spowalnia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO