moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Saperzy na Odrze

Kuter ostrożnie podpływa do tzw. wstęgi pojedynczej, odcinka mostu pontonowego. Żołnierze przymocowują kuter do wstęgi i ciągną ją w górę rzeki. Muszą tak manewrować maszyną, aby precyzyjnie wprowadzić ją w oś przeprawy. 34 żołnierzy uczy się we Wrocławiu, jak zostać operatorami kutrów holowniczych KH-200 oraz pływających transporterów samobieżnych.


Na kurs do Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych przyjechali żołnierze z jednostek inżynieryjnych z całej Polski. Czternastu z nich chce zdobyć uprawnienia operatorów kutrów, a 20 – to kandydaci na operatorów PTS-ów.

Trudne wodowanie

– Każdy kandydat na operatora kutra przechodzi 126 godzin intensywnego szkolenia. Blisko 80 godzin to zajęcia praktyczne zarówno na lądzie, jak i na wodzie – mówi Dariusz Dyląg, wykładowca cyklu technicznego.

Żołnierze podkreślają, że nie mają łatwego zadania. Zajęcia odbywają się w Ośrodku Szkolenia Wodnego na otwartym dla żeglugi odcinku Odry. Rzeka w tym miejscu ma 70 metrów szerokości i płynie z szybkością 0,5 metra na sekundę. Saperzy ćwiczą na 6 transporterach i 6 kutrach holowniczych. Mają miesiąc, by opanować ich obsługę. Żołnierze uczą się manewrowania dużą konstrukcją mostową, która waży blisko 20 ton, ma ponad 6 metrów szerokości i ponad 20 metrów długości. Poza tym muszą dobrze opanować podpływanie i podejmowanie na kuter tonącego.


Film: Bogusław Politowski / portal polska-zbrojna.pl

Bardzo ważną częścią szkolenia jest wodowanie, a potem wyciąganie kutra z wody. Ze względu na grząskie zazwyczaj brzegi rzek wymaga to od operatora dużej precyzji i współpracy całej załogi holownika. Żołnierze uczą się także, jak montować i konserwować układ hamulcowy przyczepy kutra, na której można go transportować.

Operator wie, jak naprawić gąsienicę

W tym samym czasie na terenie Ośrodka Szkolenia Wodnego szkolenie przechodzą przyszli operatorzy pływających transporterów samobieżnych. Żołnierze uczą się bezpiecznego wprowadzania transportera do wody, pływania nim oraz wyprowadzania z wody na ląd. Podzieleni na grupy ćwiczą wyciąganie maszyny w przypadku ugrzęźnięcia, ładowanie na transporter pojazdów, towarów i ludzi. Muszą nauczyć się także, jak przeprowadzić drobną naprawę w PTS-ie, np. uszkodzonej gąsienicy.


– Z doświadczenia wiemy, że miesiąc wystarczy, aby zdobyć niezbędną wiedzę i doświadczenie do samodzielnej obsługi sprzętu. Ale zanim przyznamy uprawnienia, kursant musi jeszcze zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Bywa, że niektórzy żołnierze wracają do swoich jednostek bez uprawnień – mówi kpt. Rafał Żurawik, wykładowca cyklu technicznego.

Kurs operatorów kutrów KH-200 odbywa się we wrocławskim Centrum raz w roku. Częściej, bo trzy razy w roku, przeprowadzane są kursy dla operatorów PTS-ów. Uprawnienia podczas nich zdobywa około 60 saperów. Dodatkowo, co roku uprawnienia operatorów zdobywa 50 elewów z Narodowych Sił Rezerwowych.

Kurs prowadzą instruktorzy z batalionu zabezpieczenia Centrum, którym dowodzi ppłk Zbigniew Łabuda.

W Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych żołnierze mogą szkolić się w 24 specjalnościach inżynieryjnych i 11 specjalnościach jednostek wojsk chemicznych. W ubiegłym roku podczas 144 kursów w Centrum przeszkolono blisko 3,5 tysiąca osób.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1403372340
Nie idzie tego jakoś taniej zrobić . Np : łodziami pontonowymi ? Mam wrażenie , że dużo paliwa , hałasu i roboty.
39-FF-C3-6D

V-2 leci do aliantów
 
Desantowanie z transportowego giganta
„Zginęli, bo byli Polakami”
Klauzula: ściśle tajne
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Plany WB Group
Kontyngent do zmiany
Co ze sprawdzianem z WF?
Kat warszawskiego getta przed sądem
Wilki znów na Mazurach
Pierwsza mistrzyni Wojska Polskiego!
Rusza PKW Islandia
Nowe książeczki wojskowe
Podejmij wyzwanie razem z weteranem!
Ankona – bitwa po polsku
Wojsko pomaga powodzianom w Małopolsce
Sukcesy żołnierzy na AFN
Afganistan: powrót do domu
Psy (w) WOT
Nagroda nie tylko od dowódcy
Course on Diplomacy
Wisła i Narew w Sejmie
26 medali żołnierzy na mistrzostwach Polski
„Krwawa niedziela” na Wołyniu
Mistrzowski bieg Dobka na Memoriale Kusocińskiego
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Misja, która zmieniła polską armię
Chorwaci uczą się od polskich pilotów
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Żołnierze GROM-u uczą studentów WAT-u skoków ze spadochronem
Afganistan. Czas wracać do domu
Polskie firmy zbrojeniowe łączą siły
Polak najlepszym podoficerem NATO
Podwodne rozpoznanie i ratunek
Polscy żołnierze wrócili z Afganistanu
Podwodne centrum przyszłości
Krajowa zbrojeniówka – w dołku czy na szczycie?
„Kobra ’21”, czyli rozpoznanie specjalsów
Armia Fight Night uderzy w Żywcu
Stalowy człowiek
Trzynasty tytuł mistrza Polski „Machałka”!
Abrams – czołg z najwyższej półki
Szczyt NATO już w poniedziałek
Jutro otwarcie igrzysk olimpijskich w Tokio
Wiosłują dla Emily
Pancerniacy ruszają na Łotwę
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Polskie F-16 gotowe na Islandię
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Kurs na dyplomację
Groty dla proobronnych
Żołnierze bez testów z WF-u
Pałac Saski znów stanie w stolicy?
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku 2020
Grot – rozwojowa konstrukcja
Kat Matejki, czyli prawda i mity bitwy pod Grunwaldem
Lufy prosto z Huty
Combining Two Worlds

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO