moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ruszyła akcja „Rower dla weterana”

Żołnierze poszkodowani podczas misji dostaną kilkanaście specjalistycznych rowerów. Zainteresowani mogą do 20 kwietnia składać wnioski o ich przyznanie. To pierwsza taka akcja dla polskich weteranów. Zorganizowało ją Stowarzyszenie Rannych i Poszkodowanych w Misjach poza Granicami Kraju.

– Liczymy, że rowery przyczynią się nie tylko do rehabilitacji fizycznej poszkodowanych weteranów, lecz także pomogą ich aktywizować, zachęcać do aktywności fizycznej i ułatwią codzienne funkcjonowanie – podkreśla Tomasz Kloc, prezes Stowarzyszenia Rannych i Poszkodowanych w Misjach poza Granicami Kraju.

Stowarzyszenie od dawna zabiegało o pomoc w sfinansowaniu kupna specjalistycznych rowerów dla poszkodowanych żołnierzy. – W końcu udało się i nasz projekt „Rower dla weterana” wsparło kilka firm – mówi Tomasz Kloc. Pomoc zaoferowały: Shimano Polska, Lockheed Martin oraz Centrum Techniki Morskiej S.A.

Rowery dla ciężko poszkodowanych

Stowarzyszenie chce kupić jeden specjalny rower trzykołowy o napędzie ręcznym, tzw. handbike, oraz dziewięć rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. – To rowery dwukołowe, które od zwyczajnych różnią się tym, że część energii potrzebnej do jazdy generowana jest przez silnik elektryczny – tłumaczy Janusz Raczy, wiceprezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia.

Specjalistyczne rowery są przeznaczone przede wszystkim dla weteranów, którzy przeszli amputację lub doznali podczas misji poważnych urazów kończyn dolnych lub kręgosłupa. O taki rower będzie się starał m.in. Jarosław Kurowski, który w 1996 roku w wypadku na misji w Bośni stracił nogę. – Jeśli go otrzymam, liczę, że stanie się dla mnie dodatkowym bodźcem do zwiększenia aktywności fizycznej i pokonywania coraz większej liczby kilometrów – mówi Kurowski.

Szansę na rower dostaną też weterani po lżejszych urazach narządu ruchu, którzy wciąż wymagają rehabilitacji. Dla nich przewidzianych jest kilka tradycyjnych dwukołowych rowerów z systemem przerzutek. – Zostałem ranny w Iraku w 2004 roku, a na zwykły rower wsiadłem dopiero w zeszłym roku. Ze względu na mój stan zdrowia jazda nie była łatwa. Specjalistyczne rowery mogą być doskonałym rozwiązaniem dla osób mających problemy z poruszaniem się – podkreśla Janusz Raczy.

Składanie wniosków do 20 kwietnia

Weterani, którzy zostali poszkodowani podczas misji, mogą do 20 kwietnia złożyć wniosek do Stowarzyszenia o przyznanie roweru. – Koniecznie trzeba załączyć kserokopię orzeczenia wojskowej komisji lekarskiej, bo o kolejności kwalifikacji decydować będzie procentowy uszczerbek na zdrowiu – zaznacza Tomasz Kloc. Można też, choć nie jest to obowiązkowe, dołączyć kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu co najmniej umiarkowanym z symbolem schorzenia 05-R wystawionego przez miejski zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.

Rowery trafią do potrzebujących podczas tegorocznych obchodów Dnia Weterana, które odbędą się pod koniec maja w Bydgoszczy. – Ci, którzy je dostaną, będą zapraszani do udziału w przedsięwzięciach sportowych i rajdach organizowanych przez nasze Stowarzyszenie – zapowiada Tomasz Kloc.

Rowerowe rajdy, czyli terapia dla poszkodowanych

Prezes Stowarzyszenia przyznaje, że potrzeby związane z zakupem specjalistycznego sprzętu dla poszkodowanych weteranów są bardzo duże. – Takie rowery to drogi sprzęt. Na przykład handbike kosztuje ok. 20 tysięcy złotych. Chcemy jednak starać się o kolejne rowery tego typu. Nie ukrywam, że liczymy na większe zaangażowanie i wsparcie, zwłaszcza firm, które produkują i sprzedają sprzęt i uzbrojenie dla polskiej armii – dodaje.

Specjalistyczne rowery wykorzystywane są powszechnie przez weteranów innych państw NATO. Co roku w niemieckim Hambachtal odbywa się np. „Soldier Raid” – rajd rowerowy dla poszkodowanych żołnierzy z całej Europy. W trasę po niemieckich szlakach wyruszają żołnierze po amputacjach, z urazami kręgosłupa, ale też poszkodowani psychicznie. Każdy otrzymuje specjalny rower, dopasowany nie tylko do wzrostu i wagi, ale przede wszystkim do stopnia niepełnosprawności. Do dyspozycji są m.in. rowery typu handbike, tandemowe dla weteranów niewidomych oraz specjalne trzykołowe dla osób z uszkodzeniami kręgosłupa. Podobne imprezy odbywają się m.in. w Waszyngtonie, Los Angeles i Phoenix.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Przemysław Wójtowicz

dodaj komentarz

komentarze


Wielki test w West Point coraz bliżej
 
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Pamiętamy o Niezłomnych
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Leopardy jadą na poligon
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Priorytety dla armii
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Zachód przeciwko „korsarzom”
Będzie za co kupić koreańską broń
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
W Jachrance o skokach spadochronowych
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Sztandar dla Dowództwa WOT
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Kleszcze dla wojska
Podoficer pies
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Nowy szef CWCR
Tajna misja polskiej agentki
Lotnictwo i kobiety
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Zamiana po włosku
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Eurofightery znowu w Polsce
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Którą drogą do armii?
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Ferie w mundurze
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Jastrzębie przyleciały znad Bałtyku
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Nowoczesna łączność dla armii
Telefon zaufania dla żołnierzy
Carl-Gustaf w polskiej armii
Air Show ’25 – do zobaczenia
Sojusznicza przeprawa przez Wisłę
Polska przystań brytyjskich jeńców
Nowe mundury pod lupą 18 Dywizji
Przerwany lot „Orlika”
Palmiry – miejsce kaźni
Rusza morski „Dragon”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO