219 żołnierzy z pododdziałów saperskich szkoli się z przeprawiania przez przeszkody wodne oraz budowania promów i mostów. Zajęcia odbywają się na terenie ośrodka ćwiczeń 2 Pułku Inżynieryjnego Łojewo koło Inowrocławia. Na wodnym poligonie swoje umiejętności testują także załogi pływających transporterów samobieżnych.
W dziesięciodniowym szkoleniu biorą udział żołnierze z 2 i 5 Pułku Inżynieryjnego, 1 i 2 Pułku Saperów oraz 8 Kołobrzeskiego Batalionu Saperów Marynarki Wojennej. To wojskowi z różnym doświadczeniem w służbie. – Zależało nam na ujednoliceniu metod pracy i szkolenia „pontonierów” we wszystkich jednostkach wojsk inżynieryjnych. To bardzo ważne, by jeden most szybko i sprawnie potrafiły zbudować pododdziały różnych jednostek – mówi płk Krzysztof Siwek, główny specjalista Zarządu Inżynierii Wojskowej Inspektoratu Rodzajów Wojsk Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Pułkownik jest dowódcą zgrupowania saperów.
Kutry, łodzie i amfibie
Żołnierze na ćwiczenia zabrali prawie 80 sztuk różnego sprzętu. W ramach treningu m.in. stawiali na wodnym poligonie most o długości ponad 170 metrów. Do budowy promów przeprawowych wykorzystali bloki pontonowe. Podczas prac używają między innymi 10 pływających transporterów samobieżnych, 5 kutrów holowniczych KH-200, łodzi saperskich oraz pojazdów specjalistycznych przewożących bloki pontonowe.
Szkolenie saperów to także okazja do ćwiczeń dla załóg pływających transporterów samobieżnych. Wojskowi trenują PTS-ami techniki jazdy po lądzie, wjeżdżanie i wyjeżdżanie z wody oraz załadunek ludzi i sprzętu. Przypominali sobie także budowę transporterów. – Szczególnie ciekawe były zajęcia, podczas których żołnierze uczyli się awaryjnego uruchamiania transporterów przy użyciu butli ze sprężonym powietrzem – mówi ppor. Karolina Sparzyńska, która dowodzi jednym z plutonów przeprawowych.
Zawody użyteczno-bojowe
Saperzy wzięli też udział w zawodach użyteczno-bojowych. Rywalizowali w czterech specjalistycznych konkurencjach. Podczas pierwszej każdy zespół budował prom z 8 bloków pontonowych, które mogły transportować po wodzie ładunki o ciężarze do 40 ton. Druga konkurencja polegała na łączeniu bloku brzegowego, czyli pierwszego i ostatniego bardzo ważnego elementu powstającego mostu. Na koniec zawodnicy musieli udowodnić, że potrafią szybko pływać łodzią saperską, wykorzystując wiosła. – Poziom rywalizacji był bardzo wysoki. Jednak ważne były nie tylko punkty i czas, ale także możliwość podpatrywania u kolegów nowych technik i sposobów wykonywania zadań – podsumował ppor. Jerzy Witek, przewodniczący komisji sędziowskiej.
Pierwsze miejsce w zawodach zajęła drużyna z 8 Batalionu Saperów Marynarki Wojennej z Dziwnowa. Wyprzedziła ona zespół z 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Na trzecim miejscu uplasowali się „pontonierzy” z 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina.
Szkolenie pod Inowrocławiem zakończy się 14 kwietnia. To już drugie takie ćwiczenia pododdziałów wojsk inżynieryjnych organizowane przez Zarząd Inżynierii Wojskowej Inspektoratu Rodzajów Wojsk. Pierwsze – o profilu minersko-zaporowym – odbyły się w marcu na poligonie w Orzyszu.
autor zdjęć: ppor. Karolina Sparzyńska
komentarze