moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe nagranie rozmowy pilota Tu-154M z wieżą

Władze Łotwy przekazały Polsce nagranie rozmowy z kokpitu rządowego Tupolewa, który rozbił się pod Smoleńskiem. Zapis rozmowy kapitana z wieżą na tamtejszym lotnisku otrzymała podkomisja badająca przyczyny katastrofy. Członkowie komisji zapowiadają analizę materiału oraz eksperymenty lotnicze, mające wyjaśnić zachowanie samolotu tuż przed upadkiem.

– Otrzymaliśmy nagranie rozmowy pierwszego pilota z wieżą w Smoleńsku. Przesłuchałem je już, jest dobrej jakości, będziemy je analizować – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl prof. Kazimierz Nowaczyk, członek podkomisji badającej katastrofę smoleńską. O nowych nagraniach, które przekazały władze Łotwy, informował na łamach tygodnika „wSieci” Wacław Berczyński, szef podkomisji.

Komisja zamierza zweryfikować i porównać wszystkie zapisy rozmów pilotów. W ocenie Nowaczyka nagrania pozwolą przeprowadzić „synchronizację czasową zdarzeń”. Zwłaszcza że nagrania różnią się długością, nawet o dwie minuty. Eksperci podkreślają, że to istotne, bo w takim czasie samolot może pokonać 8 km. – Mamy dziewięć różniących się wersji nagrań z kokpitu. Musimy zweryfikować wszystkie materiały, w oparciu o które będzie odtwarzany przebieg katastrofy – zapowiada Nowaczyk.

Poza tym podkomisja planuje zbudować model samolotu Tu-154M i prowadzić na nim symulacje w tunelu aerodynamicznym. – Działająca wcześniej komisja Millera nie dokonała wielu badań, które wykonuje się podczas badania katastrof lotniczych. Chodzi na przykład o dokładny opis szczątków samolotu na miejscu katastrofy, lokalizację i identyfikację ciał ofiar, udział w oblocie miejsca katastrofy. W tej chwili wielu z tych badań już nie można powtórzyć, dlatego musimy iść inną drogą. Będziemy między innymi badali model samolotu w tunelu aerodynamicznym i przeprowadzali symulacje komputerowe – wyjaśnia Nowaczyk. Najważniejszym celem tych badań ma być ocena aerodynamiki samolotu w momencie utraty końcówki skrzydła. Członkowie podkomisji chcą ustalić, czy po takim zdarzeniu samolot mógł w czasie lotu odwrócić się na dach. 

Podkomisja będzie też sprawdzać, czy urwanie skrzydła mogło nastąpić z powodu zawadzenia o brzozę. – Chcemy być pewni, jak się takie skrzydło zachowuje po zderzeniu z brzozą. Musimy dokładnie je wymierzyć i zbadać jego budowę wewnętrzną, żeby dane wyjściowe do symulacji i obliczeń komputerowych nie budziły żadnych wątpliwości. Dlatego w Mińsku Mazowieckim jest obecnie wykonywane zobrazowanie laserowe drugiego samolotu Tu-154 – mówi Nowaczyk.

Szef podkomisji mówił także w wywiadzie, że jeśli w Polsce nie będzie można przeprowadzić badań, to zrobi to amerykańska agencja kosmiczna NASA. – Może to nie być potrzebne. Mamy zapewnienie współpracy ze strony Wojskowej Akademii Technicznej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i innych polskich środowisk naukowych. Do NASA będziemy się zwracać, gdy okaże się, że są rzeczy, których w Polsce nie uda się zrobić. W tej chwili nie widać takiej konieczności – stwierdza profesor.

Prof. Kazimierz Nowaczyk jest fizykiem pracującym od wielu lat w USA. W ubiegłej kadencji Sejmu był ekspertem parlamentarnego zespołu ds. zbadania przyczyn katastrofy Tu-154. Rządowy samolot rozbił się 10 kwietnia 2010 pod Smoleńskiem. Zginęło 96 osób, wśród nich prezydent Lech Kaczyński z małżonką, szef Sztabu Generalnego gen. Franciszek Gągor oraz dowódcy rodzajów sił zbrojnych.

Krzysztof Kowalczyk

autor zdjęć: Wikipedia by Serge Serebro

dodaj komentarz

komentarze


Pytania o europejską tarczę
 
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Abramsy w pętli
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Gry wojenne w szkoleniu
NATO on Northern Track
Flota Bayraktarów w komplecie
Zmiany w dodatkach stażowych
Serwis K9 w Polsce
Wojskowe Oscary przyznane!
„Ta ziemia do Polski należy…”
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Polki pobiegły po srebro!
Uwaga, transformacja!
Wojna w świętym mieście, epilog
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Bohater odtrącony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Rajd ku czci saperów
Pływacy i maratończycy na medal
Po przeprawie ruszyli do walki
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Mobilne dowodzenie
Na straży nieba
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Orzeł dla bohaterów
„Pierwsza Drużyna” na start
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
W obronie wschodniej flanki NATO
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Polska wiktoria na Monte Cassino
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Krwawa noc pośród puszczy
Armia Andersa w operacji „Honker”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier odwiedził WZZ Podlasie
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pierwsi na oceanie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
I zdobyliśmy!
Układ nerwowy Mieczników
Ameryka daje wsparcie
Więcej hełmów dla żołnierzy
Śladami ojca
Wioślarze i triatlonistka na podium
Test współpracy dla bezpieczeństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO