moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Satelitarna specjalizacja Politechniki Warszawskiej

Naukowcy Politechniki Warszawskiej pracują nad trzema typami silników korekcyjnych do sztucznych satelitów oraz nad nowymi typami paliw do silników rakietowych, w tym m.in. o dużym stężeniu nadtlenku wodoru. Opracowanie kolejnej generacji silników to jeden z priorytetów Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Już za kilka lat wystrzeliwane na orbitę okołoziemską sztuczne satelity, które dzisiaj dostarczają nam m.in. ogromną liczbę produktów telekomunikacyjnych, w tym telewizję czy nawigacją GPS, mogą być wyposażone w opracowane przez polskich inżynierów silniki korekcyjne. Do czego one służą? To jeden z krytycznych systemów każdego satelity. Naziemna obsługa nie tylko manewruje nimi podczas umieszczania go na orbicie okołoziemskiej, ale również używa ich do korekty trajektorii lotu w trakcie jego użytkowania.

Europejska Agencja Kosmiczna zdecydowała, że potrzebuje opracowania nowego typu silników już prawie piętnaście lat temu. To jeden z wniosków z misji Artemis. Był to wówczas najdroższy europejski sztuczny satelita, koszt jego opracowania przekroczył 300 mln euro. Zasłynął m.in. tym, że jako pierwszy na świecie nawiązał łączność laserową z innym satelitą (prędkość łącza wyniosła 50 Mbps) oraz z samolotem. Podczas wynoszenia Artemisa na orbitę doszło do usterki napędu francuskiej rakiety nośnej Ariane, przez co nie osiągnęła ona wymaganej wysokości 36 tys. km, a jedynie około 17 tys. km. Kontrolerom lotu udało się wprowadzić satelitę na pożądaną orbitę właśnie dzięki silnikom korekcyjnym oraz eksperymentalnemu silnikowi jonowemu. Niestety uratowanie misji okupione zostało zużyciem aż 95 procent materiału pędnego silników korekcyjnych. Przez to satelita spędził na orbicie okołoziemskiej znacznie mniej czasu niż planowano.

Kadra naukowa i studenci Politechniki Warszawskiej, wspólnie z inżynierami m.in. z Instytutu Lotnictwa, Centrum Badań Kosmicznych i Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów, od kilku lat pracują nad aż trzema typami nowych silników korekcyjnych do satelitów – monopropellant, cold gas oraz resistojet. W pierwszym projekcie naukowcy opracowują silnik, który zasilany byłby paliwem, do spalania którego nie potrzebny byłby dodatkowy utleniacz. Dzięki takiemu rozwiązaniu napęd mógłby być mniejszy i lżejszy. – W systemie cold gas ciąg do manewrów wytwarzany jest przez rozprężanie zimnych gazów, a w resistojet gaz jest podgrzewany grzałką elektryczną – mówi dr inż. Łukasz Mężyk z Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej.

Dr Mężyk wyjaśnia, że w przypadku układu resistojet, kluczowe będzie opracowanie wydajnego systemu zasilania w energię elektryczną. Natomiast w przypadku monopropellanta wyzwaniem jest proces dekompozycji materiału pędnego – nadtlenku wodoru o dużym stężeniu (HTP 98%).

Naukowcy z Politechniki Warszawskiej chcą użyć HTP 98% nie tylko do napędzania silników korekcyjnych satelitów, ale również jako utleniacza w silnikach rakietowych większej mocy. Wraz z inżynierami z Instytutu Lotnictwa pracują także nad opracowaniem technologii napędu z wykorzystaniem nadtlenku wodoru. I o ile silnikami korekcyjnymi nasza armia nie jest póki co zainteresowana, tak już lecące dalej i szybciej pociski rakietowe przyciągają uwagę wojskowych. – Poszukiwanie następcy hydrazyny, obecnie używanego bardzo toksycznego paliwa rakietowego, bardzo nas interesuje i z uwagą śledzimy wszystkie prace badawcze w tym zakresie – komentuje oficer z szefostwa wojsk rakietowych i artylerii DGRSZ.

Z kosmicznymi projektami prowadzonymi przez Politechnikę Warszawską będzie można się zapoznać podczas międzynarodowej konferencji naukowej „Development Trends in Space Propulsion Systems”, która odbywać się będzie na przełomie listopada i grudnia w Warszawie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PW-Sat

dodaj komentarz

komentarze


Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
 
Afganistan. Czas wracać do domu
NATO ćwiczy w Gruzji
Powstanie było czymś niezwykłym
Szczyt NATO już w poniedziałek
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Psy (w) WOT
Pamięci kobiet z powstania warszawskiego
Military Doctor 2021
Javelin gwarantuje skuteczność
Wystawa plenerowa o powstaniach śląskich
Lecieć między graniami
Cztery medale Polaków, w tym trzy marynarzy!
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Dwa zwycięstwa zapaśnika
Legioniści w drodze po oficerskie gwiazdki
Cel: namierzyć okręt podwodny
Sięgając po oficerskie gwiazdki
Pancerniacy ruszają na Łotwę
Afghanistan: Going Back Home
Polskie F-16 gotowe na Islandię
NATO Andersa
Kontyngent do zmiany
GROM, czyli gotowi ratować życie
Pół roku pod egidą ONZ
Świętuj razem z żołnierzami!
Zaalarmować świat, poświęcając siebie
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Rozkaz: nie brać jeńców
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Raki dla 12 Brygady
Medalowy dzień Polaków!
Nagroda nie tylko od dowódcy
Sikorski–Majski, czyli układ, który uratował Sybiraków
BohaterON - wyślij kartkę do powstańca
Co ze sprawdzianem z WF?
Lider po amerykańsku
Poligon na miarę XXI wieku
Gotowi do przepraw i pomocy powodzianom
„Projekt Wojownik”, czyli skok do basenu
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Mamy złoto! Rewelacyjny bieg sztafety mieszanej
Polak najlepszym podoficerem NATO
Żeglarki na kursie po medal
Kurs na dyplomację
Janina Takajszwili, zakonspirowana całe życie
Wojenne losy Prymasa Tysiąclecia
„Kormoran” ćwiczył na Bałtyku z pakistańską fregatą
Żołnierze bez testów z WF-u
Żeglarki wciąż liderkami, szóste miejsce pływaka
Ruszyli do walki o naszą przyszłość
Umowa na Mieczniki podpisana
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Course on Diplomacy
Nowe książeczki wojskowe
Rusza PKW Islandia
Abrams – czołg niepokonany w walce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO