Ministerstwo Obrony Narodowej sfinansuje odbudowę zniszczonej linii kolejowej Grotniki Drawskie–Drawno w Zachodniopomorskiem. Dzięki temu wojskowe konwoje ze sprzętem szybciej dotrą na poligon w Drawsku i do jednostek w województwie. – Na tym odcinku będzie można także wznowić ruch pasażerski – zapowiada Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.
Plany resortu obrony dotyczą 78 kilometrów trasy kolejowej oznaczonej numerem 410. Jeszcze w połowie lat 90. minionego wieku jeździły tędy składy towarowe i pasażerskie. Potem kolej wyłączyła odcinek z użytku, część trasy została rozebrana, a część zalana asfaltem.
Teraz Ministerstwo Obrony Narodowej chce odbudować zamknięty odcinek. Ułatwiłoby to szybsze zaopatrzenie w sprzęt oraz wojskowe materiały jednostek ćwiczących na poligonie w Drawsku Pomorskim, a także stacjonujących w Polsce wojsk sojuszniczych. Ciężkie wozy bojowe transportowane z innych części Europy dojeżdżałyby wprost na poligon bez potrzeby przeładowywania ich na wielkie lawety tirów. Także paliwo docierałoby bezpośrednio do ćwiczących jednostek. Zaopatrzenie zyskałaby również baza bezzałogowców w Mirosławcu, a dzięki połączeniu z Choszcznem sprawniej przebiegałby transport do jednostek 12 Szczecińskiej Dywizji Zmechanizowanej.
– Wznowione zostałyby dostawy sprzętu oraz materiałów pędnych i smarów transportem kolejowym z 4 Regionalnej Bazy Logistycznej we Wrocławiu do Składu Materiałowego Drawno (przy poligonie w Drawsku – przy. red.), do 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu oraz transporty operacyjne do 2 Brygady Zmechanizowanej Legionów w Złocieńcu – precyzuje kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
Rewitalizacja odcinka Grotniki Drawskie–Drawno na linii kolejowej nr 410 zaplanowana jest na lata 2019–2026. – Inwestycja realizowana będzie przez wykonawcę wyłonionego w ramach przetargu. Jej koszty są w trakcie szacowania – zapowiada kmdr por. Cichy.
Wiele wskazuje na to, że z wyremontowanej trasy będą mogli skorzystać także cywile. – Na tym odcinku linii kolejowej będzie można prowadzić ruch pasażerski i towarowy – na ogólnych zasadach, co oznacza, że może go realizować każdy przewoźnik spełniający wymogi określone w ustawie o transporcie kolejowym – dodaje rzecznik prasowy dowództwa.
Burmistrz Mirosławca, Piotr Pawlik, przyznaje, że rewitalizacja linii kolejowej miałaby ogromne znaczenie dla wielu mieszkańców. – Zwłaszcza tych z Drawna, Mirosławca i Wierzchowa, czyli miejscowości, z których nie ma ani kolejowego, ani nawet autobusowego bezpośredniego połączenia ze Szczecinem, stolicą województwa zachodniopomorskiego – mówi Pawlik. W projekcie rewitalizacji linii zapisano więc budowę wiat przystankowych dla regionalnych pociągów, które kursują po województwie i mogłyby obsługiwać odnowioną linię. Piotr Pawlik zaznacza, że te zadania są już jednak w gestii Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Urząd zapowiada zaś, że przeanalizuje przywrócenie ruchu pasażerskiego, kiedy linia 410 zostanie odbudowana.
Odbudowa odcinka kolejowego Grotniki Drawskie–Drawno to na razie jedyna tego typu inwestycja MON w Polsce.
autor zdjęć: st. szer. Karolina Tur
komentarze