Brygady obrony terytorialnej oraz logistycy z Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód z Elbląga zostaną wyposażeni w ciężarówki Jelcz P862D.43 z systemem samozaładowczym Multilift MK IV i przyczepami PK 2-24-t, czyli w zestawy przystosowane do przewozu 10- i 20-stopowych kontenerów. 45 zestawów, takich samych, jakich już używają jednostki operacyjne, będzie kosztować 89 mln zł.
Wojsko wykorzystuje 10- i 20-stopowe kontenery do bardzo wielu zadań. Na poligonach są w nich składowane zapasy, amunicja i broń, czasem budowane są z nich tymczasowe kwatery i pomieszczenia socjalne. Wykorzystywane są również jako mobilne warsztaty oraz polowe szpitale. Do przewozu wielofunkcyjnych 10- i 20-stopowych kontenerów Wojsko Polskie używa ciężarówek wyposażonych w urządzenia umożliwiające ich samoczynny załadunek. Najczęściej spotykanym w jednostkach rozwiązaniem jest Multilift, system produkowany przez fiński koncern Cargotec.
Obecnie wojsko ma na wyposażeniu ponad 170 zestawów, które składają się z samochodu wysokiej mobilności Jelcz 862 z systemem samozaładowczym Multilift MK IV oraz przyczepy do przewozu kontenerów PK 2-24-t.
Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia poinformował o kolejnych zakupach. – Kontrakt podpisany z firmą Cargotec Poland ze Stargardu przewiduje zakup 10 zestawów z opcją dostarczenia kolejnych 35 – wyjaśnia ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy IU MON. Jeżeli wojsko zdecyduje się skorzystać z opcji, wartość dostaw wyniesie ponad 89 mln zł.
W przeciwieństwie do poprzednich Multiliftów, kupione pod koniec kwietnia zestawy nie trafią do jednostek operacyjnych. Ich odbiorcą będą brygady wojsk obrony terytorialnej oraz pododdziały logistyczne Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód (Multinational Division North-East, MDNE) z Elbląga.
autor zdjęć: Wikipedia
komentarze