moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Większa flota Szkoły Orląt

Dwa śmigłowce i cztery samoloty chce kupić dęblińska Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych. Maszyny mają służyć do szkolenia podchorążych, trenować na nich mają piloci. – Obecnie trwa analiza złożonych w przetargach ofert. Sprawdzamy, czy spełniają wszystkie nasze wymagania – mówi ppłk Jarosław Wojtyś, rzecznik prasowy uczelni.

Uczelnia planuje kupno dwóch fabrycznie nowych śmigłowców z napędem tłokowym oraz czterech samolotów z silnikiem tłokowym. Kwota maksymalna, jaką uczelnia może zapłacić za śmigłowce, wynosi 6 mln zł, w przypadku samolotów zaś – 11 mln 290 tys. zł. – To niezbędne zakupy. Szkolimy przecież przyszłych pilotów wojskowych, a z roku na rok kandydatów jest coraz więcej. Inwestycja w sprzęt zaprocentuje, bo przełoży się na jakość szkolenia – mówi ppłk Jarosław Wojtyś, rzecznik prasowy Szkoły Orląt.

Dwa przetargi na statki powietrzne zostały ogłoszone w kwietniu. W pierwszej połowie maja minął termin składania ofert. Obecnie przedstawiciele uczelni analizują złożone propozycje. Dostawy śmigłowców zaproponowały dwie firmy: BRJ sp. z o.o. oraz JB Investments sp. z o.o. W przypadku samolotów zgłosił się jeden oferent – JB Investments. – Postawiliśmy konkretne wymagania techniczne, dotyczące na przykład konstrukcji maszyny, wyposażenia pokładowego i kabiny załogi. Teraz musimy sprawdzić, czy złożone oferty spełniają wszystkie nasze warunki. Liczy się też cena oraz gwarancje, jakie na maszyny udzielą oferenci – mówi ppłk Wojtyś. Jeśli uczelnia zdecyduje się na zakup maszyn, trafią one do Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego WSOSP. Termin ich dostarczenia to koniec listopada tego roku.

Jakie wymagania?

Samoloty, które chce kupić Szkoła Orląt, muszą być wyprodukowane w 2017 roku lub później, a nalot nie może być większy niż 70 godzin. W kabinie potrzebne są co najmniej cztery miejsca. Jeśli chodzi o układ i konstrukcję, uczelni zależy, by były to jednopłaty o podwoziu trójpodporowym, dzięki któremu będzie możliwa eksploatacja maszyn z lotnisk utwardzonych oraz trawiastych.

Samoloty muszą mieć certyfikat dopuszczający do lotów VFR (Visual Flight Rules – loty z widocznością ziemi) oraz lotów IFR (Instrumental Flight Rules – lot wykonywany według wskazań przyrządów) w dzień i w nocy. Wymagania co do wyposażenia pokładowego obejmują m.in. zintegrowane urządzenie komunikacyjno-nawigacyjne (w tym odbiornik nawigacji satelitarnej GNSS, radiostacja pokładowa VHF), elektroniczne zobrazowanie map podejścia (Jeppesen Electronic Charts), a także dwa wyświetlacze na tablicy przyrządów: nawigacyjny i podstawowy – do zobrazowania położenia przestrzennego, prędkości, wysokości lotu oraz sytuacji horyzontalnej. Niezbędny jest też autopilot oraz dwa systemy – antykolizyjny TAS oraz ten służący do informowania o wyładowaniach atmosferycznych.

W przypadku śmigłowców wymagania są podobne. Jednak nalot nie może być większy niż 50 godzin, a w kabinie muszą znajdować się minimum trzy fotele. Wiropłat musi być fabrycznie nowy (data produkcji nie starsza niż 2017 rok), z certyfikatem dopuszczającym do lotów VFR.

Poza kupnem maszyn uczelnia zamierza też wynająć trzy dwumiejscowe śmigłowce tłokowe. Zgodnie z ogłoszonym przetargiem dzierżawa ma objąć okres trzech miesięcy – od 15 lipca do 15 października 2018 roku. Jak przyznają przedstawiciele uczelni, śmigłowce są niezbędne ze względu na zaplanowaną liczbę godzin nalotu, jaką ma w tym czasie wykonać Akademickie Centrum. Loty wynajętymi maszynami będą wykonywane z Dęblina i Nowego Miasta nad Pilicą, z możliwością lądowania na innych lotniskach i lądowiskach na terenie kraju. Na oferty Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych czeka do 27 czerwca.

Akademickie Centrum Szkolenia Lotniczego WSOSP jest wyposażone w sumie w 23 maszyny. To m.in. Diamondy DA20 i DA-42, Zliny143LS, 242L i 526 oraz lekkie śmigłowce G-2 Cabri.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
 
Kluczowy partner
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Czworonożny żandarm w Paryżu
Biegający żandarm
Co może Europa?
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Siedząc na krawędzi
Turecki most dla Krosnowic
Wojsko wraca do Gorzowa
Rozgryźć Czarną Panterę
Rosomaki i Piranie
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Granice są po to, by je pokonywać
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Okręty rakietowe po nowemu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Śmierć szwoleżera
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
„Ferie z WOT” po raz siódmy
MON o przyszłości Kryla
Zrobić formę przed Kanadą
Olympus in Paris
Atak na cyberpoligonie
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Ostatnia prosta
Less Foreign in a Foreign Country
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Nie walczymy z powietrzem
Przetrwać z Feniksem
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Zmiany w prawie 2025
Wiązką w przeciwnika
Węgrzy w polskich mundurach
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wielka gra interesów
Zmiana warty w PKW Liban
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
PGZ – kluczowy partner
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Polska w gotowości
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Z Jastrzębi w Żmije
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO