moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy polski samolot

Instytut Lotnictwa chce razem z Polską Grupą Zbrojeniową skonstruować samolot turbośmigłowy nowej generacji. Maszyna nosząca kryptonim ILX-34 ma być wykonana z kompozytów, ważyć nie więcej niż 5670 kg i zabierać na pokład maksymalnie 9 pasażerów. ILX-34 może trafić do wojska jako sanitarka lub patrolowiec. Pieniądze wyłoży Agencja Rozwoju Przemysłu.

– Wierzymy, że Instytut Lotnictwa i polski przemysł są w stanie opracować samolot turbośmigłowy nowej generacji, który nie będzie tylko prezentacją w power poincie czy projektem na deskach kreślarskich, ale produktem, na który jest zapotrzebowanie – podkreślała Jadwiga Emilewicz. Minister przedsiębiorczości i technologii wzięła dziś udział w uroczystości podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy ILX-34, czyli polskiego samolotu turbośmigłowego nowej generacji. Odbyła się ona podczas 18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii. Podpisy pod listem złożyli Paweł Stężycki, dyrektor Instytutu Lotnictwa; Jakub Skiba, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz Andrzej Kensbok, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Inicjatorem i pomysłodawcą projektu ILX-34 jest Instytut Lotnictwa z Warszawy. – Nasi inżynierowie będą odpowiedzialni za testy aerodynamiczne, opracowanie konstrukcji kompozytowej samolotu oraz implementację opracowanego w Europie, przy naszym udziale, nowoczesnego silnika turbinowego – wyjaśnia dr Paweł Stężycki. – Chcemy zbudować samolot, który będzie mógł latać szybciej, na wyższym pułapie i dalej niż inne samoloty w swojej klasie – dodał. ILX-34 ma być maszyną klasy CS-23, czyli ważyć nie więcej niż 5670 kg. Na pokład ma zabierać maksymalnie 9 osób – w wersji pasażerskiej. Poza tym może występować jako samolot szkolny, transportowy, medevac lub patrolowy.

Za produkcję ILX-34 ma odpowiadać Polska Grupa Zbrojeniowa. – Zamierzamy w ten projekt zaangażować jak najwięcej firm z naszej grupy, ale pierwsze skrzypce będą oczywiście grały Wojskowe Zakłady Lotnicze, przede wszystkim WZL nr 2 z Bydgoszczy – wyjaśnia Jakub Skiba, prezes PGZ. Dodał, że choć ILX-34 ma być głównie przeznaczony na rynek cywilny, to konstrukcją interesuje się również wojsko i służby podległe MSWiA.

Pieniądze na opracowanie i później uruchomienie produkcji ILX-34 wyłoży (ale nie 100 procent) Agencja Rozwoju Przemysłu. – To projekt, w który na pewno powinniśmy, jako państwo, zainwestować – podkreślał Andrzej Kensbok.

Na razie nie wiadomo, kiedy powstanie prototyp maszyny. Nieoficjalnie mówi się, że w ciągu trzech lat. Eksperci branżowi oceniają, że to bardzo optymistyczny termin. Przedstawiciele Instytutu Lotnictwa podkreślają jednak, że w IL wykonano już pierwszą fazę prac badawczych nad ILX-34. Po przeanalizowaniu rynku pod kątem potrzeb, opracowano komputerowy model maszyny i dokonano obliczeń jej osiągów, struktury, aerodynamiki. Po weryfikacji i ocenie powstał w drukarce 3D model samolotu w skali 1:20, który poddany został testom w tunelu aerodynamicznym. – Naprawdę zrobiliśmy sporo, aby nie mówić o tym projekcie jak tylko o wizji – podkreślał dyr. Stężycki.

Wsparciem naukowym inżynierów z Instytutu Lotnictwa w pracach nad ILX-34 są naukowcy z Uniwersytetu Stanu Ohio z USA, który był współorganizatorem „18. Polsko-Amerykańskiej Konferencji Nauki i Technologii – 100 lat współpracy nauki z przemysłem”.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Instytut Lotnictwa

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1528474500
Wolałbym przeczytać: Nowa polska rakieta przeciwlotnicza o zasięgu 25km i pułapie 10km.
40-68-8E-DC
~kubek
1527631320
Kochani jestem tak sceptycznie nastawiony na te nasze prace badaniowo-rozwojowe że lepiej już nie wyważajmy otwartych drzwi, lepiej kupmy coś sprawdzonego, okaże się później że będzie i taniej i szybciej i nowocześniej to dotyczy też nowego pomysłu na kooperację na tworzenie nowego samolotu w zastępstwie F-16
BF-FE-40-E6

Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
 
Nie walczymy z powietrzem
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Turecki most nad Białą Lądecką
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Wielka gra interesów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojsko wraca do Gorzowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w prawie 2025
Granice są po to, by je pokonywać
Morze ruin, na których wyrosło życie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Rosomaki i Piranie
Biegający żandarm
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Atak na cyberpoligonie
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Co może Europa?
PGZ – kluczowy partner
Kluczowy partner
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Olympus in Paris
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Polska w gotowości
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Zrobić formę przed Kanadą
Rozgryźć Czarną Panterę
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Less Foreign in a Foreign Country
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Zmiana warty w PKW Liban
Siedząc na krawędzi
Okręty rakietowe po nowemu
„Popcorny” niemile widziane
Symulator w nowej odsłonie
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Czworonożny żandarm w Paryżu
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Dziki zachód na wschodzie II RP
Przetrwać z Feniksem
Z Jastrzębi w Żmije
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Turecki most dla Krosnowic
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Ferie z WOT” po raz siódmy
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO