moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie powitały nowe Boeingi

Trzy myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin eskortowały nowe pasażerskie Boeingi należące do Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny narodowego przewoźnika mają okolicznościowe zdobienia: biało-czerwoną flagę i napis „Dumni z niepodległości Polski”. Boeing 787-9 Dreamliner wylądował na Okęciu wczoraj, a Boeing 737 – dziś.

Pasażerskie maszyny przyleciały do Polski prosto z fabryki w Everett w USA. Jastrzębie eskortowały je od granic Polski. – Wykonaliśmy dwie asysty dla pasażerskich samolotów LOT-u. Maszyny przechwytywaliśmy nad linią brzegową Bałtyku – mówi Rattler, pilot F-16 i szef sekcji szkolenia lotniczego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Rattler był nie tylko koordynatorem obydwu eskort, lecz także pilotem jednego z samolotów biorących w nich udział. Najpierw na wysokości 31 tysięcy stóp przy Boeingach leciały trzy Jastrzębie. Później, nad Grudziądzem, jeden z myśliwców odłączył się i wrócił do bazy w Krzesinach. Pozostałe dwa skierowały się na lotnisko Okęcie. – Wykonaliśmy przejście nad pasem i wróciliśmy do Krzesin – wyjaśnia pilot.

Eskorta trwała około 20 minut, a myśliwce leciały w odległości 200 stóp od Boeingów. – Latamy w zasadzie na takich samych wysokościach jak nowoczesne samoloty pasażerskie, więc taka eskorta to dla nas normalny pułap i prędkość operacyjna – mówi Rattler.

Przygotowanie takiej operacji trwało tydzień, ale jak podkreśla pilot F-16, była ona w dużej mierze świetnie zorganizowana przez LOT. – My musieliśmy wybrać maszyny odpowiednie do takiego lotu oraz załogi i pilotów z odpowiednimi uprawnieniami – opowiada Rattler. Piloci musieli również ustalić odpowiednią dla misji konfigurację myśliwców, a to wiąże się m.in. z zabraniem odpowiedniego zapasu paliwa. – To ważne, bo od tego zależy, na jaką wysokość będzie mógł wejść samolot – tłumaczy jeden z pilotów.

Krzesińscy piloci zadbali o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. – Wiem, że w Locie pracują profesjonaliści, tak samo jak w naszej bazie. Chciałem to pokazać podczas tych lotów, zwłaszcza że to wydarzenie obserwowała cała Polska – dodaje Rattler. Podczas wczorajszego lotu trzeba było jednak zmodyfikować przygotowane plany. – Dreamliner, który z fabryki w Everett w USA leciał 12 godzin, sporo nadrobił na tej długiej trasie i nieco za szybko przyleciał. Musieliśmy więc zmienić nasze plany. Nie powiem, żeby to była dla mnie nerwowa sytuacja, po prostu wymagała szybkiej reakcji – mówi wojskowy koordynator eskorty.

Misje eskortowania pasażerskich samolotów to element szkolenia i zadanie zbliżone do tego, czym zajmują się na przykład pary myśliwców podczas dyżuru bojowego. Podobne zadania piloci wykonują również podczas ćwiczeń Renegade, gdy muszą przechwycić statek powietrzny z terrorystami na pokładzie. – Tego typu misje są wykonywane na przykład w sytuacji, gdy cywilny samolot stracił łączność radiową. Wszyscy pamiętamy 2011 rok, gdy kapitan Tadeusza Wrona lądował awaryjnie na Okęciu. Wówczas pasażerskiemu Boeingowi lecącemu na warszawskie lotnisko asystowały myśliwce F-16 z pary dyżurnej – wyjaśnia pilot F-16.

Samoloty pasażerskie, które przyleciały na Okęcie – Boeing 787-9 Dreamliner oraz Boeing 737 – zasilą flotę LOT-u. Będą latały na długich, transatlantyckich trasach, m.in. do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Obydwa mają na sobie specjalne malowania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Umieszczono na nich powiewającą biało-czerwoną flagę, kontur mapy Polski oraz napisy: „Dumni z niepodległości Polski” i „Proud of Poland's Independence”.

Ewa Korsak

autor zdjęć: 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
 
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Wojsko wraca do Gorzowa
To nie mogło się udać, ale…
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Polska w gotowości
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Siedząc na krawędzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Dziki zachód na wschodzie II RP
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
„Popcorny” niemile widziane
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Wojsko potrzebuje lotnisk
Symulator w nowej odsłonie
Zawiszacy na ratunek
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Morze ruin, na których wyrosło życie
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Nie walczymy z powietrzem
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kluczowy partner
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Atak na cyberpoligonie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Olympus in Paris
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Ratownicy pod presją czasu
Zmiany w prawie 2025
Kwalifikacja po raz szesnasty
Generacje obok siebie
Na zawsze w naszej pamięci
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Granice są po to, by je pokonywać
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Rozgryźć Czarną Panterę
Turecki most nad Białą Lądecką
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Bezpieczeństwo na Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO