moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MON przyspiesza Harpię

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego WP przyspieszyć kupno samolotu myśliwskiego, który ma zastąpić w linii wysłużone maszyny produkcji radzieckiej: Su-22 oraz MiG-29. Nowa konstrukcja ma być przystosowana nie tylko do zwalczania statków powietrznych nieprzyjaciela, lecz także do wsparcia ogniowego wojsk własnych.

Polska armia dysponuje jednymi z najnowocześniejszych maszyn wielozadaniowych dostępnych obecnie na rynku, czyli amerykańskimi F-16. W siłach powietrznych jest ich 48 (36 jednomiejscowych F-16C Block52+ oraz 12 dwumiejscowych F-16D Block52+). Jednak pozostałe samoloty, czyli myśliwce MiG-29 (30 sztuk) oraz szturmowe Su-22M4 (również około 30), to konstrukcje odstające swoimi możliwościami od wymagań współczesnego pola walki. Szczególnie dotyczy to Su-22, gdyż to konstrukcja z lat sześćdziesiątych, ale i młodsze MiG-29 najlepsze lata mają już za sobą. Problemem jest także dostępność części zamiennych do tych maszyn. Sytuację komplikuje fakt, że na producenta tych samolotów, czyli Rosję, UE oraz USA nałożyły sankcje ekonomiczne za zajęcie Krymu.

Polska armia ma program pozyskania następców Su-22 i MiG-29. Plan zakłada, że nowy samolot (robocza nazwa to Harpia) będzie połączeniem myśliwca (obecna rola MiG-29) z maszyną wsparcia pola walki (obecna rola Su-22). Harpia ma być wyposażona w nowoczesne, sieciocentryczne systemy wsparcia dowodzenia i łączności, umożliwiające jej współdziałanie z wojskami sojuszniczymi.

Niestety do tej pory nie było wiadomo, kiedy polscy lotnicy będą mogli otrzymać nowe samoloty. Ich zakup nie był bowiem ujęty w programach modernizacyjnych do 2026 roku. Teraz ma się to zmienić i Harpia może wejść do służby już za kilka lat. Centrum Operacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej poinformowało dzisiaj, że szef resortu obrony zdecydował o zmianie priorytetów zakupowych w tej sprawie.

– Minister Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przyśpieszenie realizacji programu, którego efektem będzie pozyskanie samolotu myśliwskiego nowej generacji wprowadzającego nową jakość w działaniach lotniczych, jak też wsparcia pola walki – czytamy w komunikacie resortu obrony.

Centrum Operacyjne MON poinformowało również, że Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która bada katastrofę myśliwca MiG-29 pod Pasłękiem, przekazała w sierpniu dowódcy generalnemu zalecenia dotyczące fotela katapultowego, a w październiku – odnoszące się do instalacji paliwowej. – Na ich podstawie dowódca generalny podjął decyzję o wznowieniu lotów na samolotach MiG-29 oraz Su-22 – wyjaśnia CO MON.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1545658920
~polak mały - napisz coś więcej ... . najlepiej inkognito.
EC-B4-95-43
~polak mały
1545218580
Przecież jak kupowali stare F-16 to zapłacili już przedpłatę na F-35 więc skąd te dylematy na temat wyboru nowego samolotu?
DC-75-D5-B7
~Scooby
1544220960
~Viggen- F-35 jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem w wersji czysto myśliwskiej. 1. ma obniżone echo radarowe co dla walki powietrznej nad swoim terytorium tz myśliwiec vs myśliwiec jest kluczowe. Dania kupiła tylko taką wersję. 2. musi mieć dobry radar - pewnie nie dostaniemy tego z F-22 ale może jakiś inny o generację niżej. 3. musi przenosić pociski powietrze -powietrze . 4. mieć systemy wre i inne obronne. 5. powinien być krótko manewrowy czego nie ma F-16 a F-35 ma nadto.
EC-B4-95-43
~Viggen
1543846140
Obstawiałbym F-16 w wersji V. Wprowadzenie F 16 byłoby nieco łatwiejsze z punktu widzenia szkolenia i budowy systemu wsparcia eksploatacji, bo ten jest wykorzystywany obecnie oraz F-35. @spartakus masz rację Su-22 jest 18 sztuk ale określa sie to ilość w słubie, więc może są też magazynowane.
C9-94-53-25
~Scooby
1543648500
F-35
C4-33-CA-F9
~spartakus
1543423860
Skąd ta liczba 30 samolotów SU -22 .Wszystkie dane oficjalne mówią o 18 szt płytko zmodernizowanych samolotów . Czy wyciągnięto jakieś z magazynów ???? I przywrócono do stanu lotnego i do linii ???
FB-0C-2A-F8

Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
 
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Na zawsze w naszej pamięci
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Ratownicy pod presją czasu
Generacje obok siebie
Atak na cyberpoligonie
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Rozgryźć Czarną Panterę
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Kluczowy partner
Olympus in Paris
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
„Popcorny” niemile widziane
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Zmiany w prawie 2025
Zawiszacy na ratunek
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Symulator w nowej odsłonie
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Wojsko wraca do Gorzowa
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
To nie mogło się udać, ale…
Siedząc na krawędzi
Morze ruin, na których wyrosło życie
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nie walczymy z powietrzem
Polska w gotowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czworonożny żandarm w Paryżu
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Granice są po to, by je pokonywać
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Kwalifikacja po raz szesnasty
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojsko potrzebuje lotnisk
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Turecki most nad Białą Lądecką
Dziki zachód na wschodzie II RP
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO