moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
MSPO. Rodzina dronów pionowego startu

Najmniejszy jest napędzany silnikiem elektrycznym i może spędzić w powietrzu do trzech godzin, największy, z silnikiem hybrydowym, może latać aż dziesięć godzin. Na tegorocznym MSPO polska firma AP-Flyer zaprezentowała rozwijaną od kilku lat rodzinę dronów typu VTOL, czyli maszyn o budowie samolotu, które pionowo startują i lądują, ale później lecą przy użyciu silnika pchającego.

Zaletą dronów pionowego startu i lądowania jest uniezależnienie ich obsługi od infrastruktury lotniskowej. Maszyny tego typu dzięki wirnikom (najczęściej kilku – stąd nazwa wielowirnikowce) są w stanie wystartować z każdego miejsca, nawet kawałka łąki w lesie, a do lądowania potrzebny jest im jedynie fragment równej nawierzchni.

Wadą większości bezzałogowych wielowirnikowców jest to, że przez ich napęd nie osiągają one w powietrzu zbyt dużych prędkości. Rozwiązaniem tego problemu jest budowa dronów o kształcie samolotu, które w czasie lotu będą napędzane przez silnik pchający. Specjaliści nazywają takie konstrukcje, podobnie jak samoloty pionowego startu i lądowania, VTOL (z języka angielskiego: Vertical Take Off and Landing).

REKLAMA

Na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach polska firma AP-Flyer Sp. z o.o. zaprezentowała rodzinę dronów VTOL (o nazwie MADDOS UAV), nad którymi pracuje od kilku lat. Występują one w wersjach: VTOL 350e, VTOL 450h i VTOL 600h.

Paweł Przygoda, menager produktu w firmie AP-Flyer, wyjaśnia, że drony różnią się między sobą wielkością oraz typem napędu. – Najmniejszy, czyli VITOL 350e, to dron napędzany silnikiem elektrycznym, który może zabrać 4 kg ładunku. Natomiast największy, VTOL 600h, jest napędzany silnikiem hybrydowym i może zabrać ładunek o wadze aż 25 kg – mówi Paweł Przygoda.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Drony z rodziny MADDOS UAV różnią się jeśli chodzi o długość lotu. Najmniejszy, bo mający skrzydła o rozpiętości 3,5 m, VTLO 350e może spędzić w powietrzu maksymalnie trzy godziny. Największa konstrukcja, VTOL 600h o rozpiętości skrzydeł 6 m, ponad dziesięć godzin.

Jeśli chodzi o prędkość lotu, to najwolniejszy jest najmniejszy z rodziny (model 350e), który osiąga prędkość maksymalną 110 km/h. Najszybszy jest model średni – 450h, który może osiągnąć prędkość maksymalną 150 km/h, ale jego większy brat (600h) jest niewiele wolniejszy – osiąga prędkość maksymalną 140 km/h.

Przedstawiciele AP-Flyer podkreślają, że drony z rodziny MADDOS UAV, w zależności od zadań, do jakich będą przeznaczone, można wyposażyć w różnego typu specjalistyczne systemy: od głowic optoelektronicznych, po detektory sygnałów radiowych, aż po radary SAR. Największy dron dysponuje zaś takim udźwigiem, że możliwa jest w przyszłości jego integracja z systemami uzbrojenia.

Co ciekawe, drony z rodzinny MADDOS UAV są już użytkowane przez kilka państw na świecie. Firma sprzedała kilkadziesiąt sztuk na rynku zagranicznym, ale nie ujawnia jednak, komu konkretnie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1663946220
Specjaliści z WITU opracowali lekką bombę szybującą o wadze ok 4kg. Może znaleźć się na największym dronie. Była prezentowana na MSPO 2022.
6E-57-08-ED

W Brukseli o pomocy dla Ukrainy
 
Głos młodego pokolenia
NATO pozostaje w gotowości
F-22 w Polsce pokazują siłę Sojuszu
Włoskie Air Policing w Polsce
Parlamentarzyści z NATO: Rosja to terrorysta
Sześć złotych medali marynarzy na pływackim czempionacie
Dodatek za ochronę granicy
Żołnierz na stanowisku
Wojsko buduje potencjał na wschodzie
Rekordowy budżet obronny
Polska firma z amerykańską technologią
W Brukseli o bezpieczeństwie Europy
Zmiany w dodatkach dla poszkodowanych
Premierzy Morawiecki i Błaszczak z wizytą w desancie
Zostań szeregowym zawodowym!
Nowi generałowie w WP
Narada byłych szefów BBN-u
Nowsze Herculesy dla SZ RP
Borsuk pod lupą 15 Brygady
Polacy zdobywają medale na mistrzostwach Europy
Operacja „Market-Garden” – klęska na własne życzenie
Pięć razy złoto dla 12 Dywizji Zmechanizowanej
Muzeum polskiego superbohatera
Gen. Piotrowski: Wojsko jest utrzymywane w stanie podwyższonej gotowości dla zapewnienia bezpieczeństwa Polaków
Śladem profesjonalistów
Bezpieczeństwo flanki wschodniej
Bałkański łącznik. Captain John Peter Nash
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ukraina otrzyma Patrioty?
USA: nasi żołnierze w Europie zostaną na dłużej
Ryzykowna gra ajatollahów
Optyka do ZSSW-30
WOT ramię w ramię z medykami
Przewodów – to nie był atak na Polskę
„Drogi do niepodległości” – serwis specjalny na rocznicę odzyskania niepodległości
Air Show – znamy pierwszych uczestników pokazów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasz szczęśliwy okręt
Polski holding i światowy koncern z pancernym projektem
Sukcesy strzelców i zapaśników na mistrzostwach świata
Uczniowie o Katyniu
Polski duch w Londynie
Wojsko zaciska kciuki. Do boju Polsko!
Sześć medali mistrzostw Polski dla panczenistki i sztangistów
Co z odprawami mieszkaniowymi?
Polak dowódcą misji szkoleniowej dla wojsk ukraińskich
Ogień z Abramsów
Czarna Dywizja odzyskała tytuł mistrzowski w futsalu
„Kościuszko” obrał kierunek: misja
Mistrzyni ognia artyleryjskiego
Nowy budynek dla podchorążych
Polska zmiana w zespole NATO
Nowi dowódcy w Wojsku Polskim
Rywalizacja specjalistów od cyberbezpieczeństwa
Przeciwlotnicze wsparcie dla Polski
Dzień wart stu lat
Wypadek w Przewodowie – trwa wyjaśnianie przyczyn
Włoskie Typhoony w akcji
Borsuk już na poligonie
Upadek mitu mocarstwa
Piloci kibicują piłkarzom: sporo nas łączy
MayFly dostarczone
Zacieśnianie współpracy z Wielką Brytanią
Do tarczy po nowemu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO