moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

HSW przejmie Autosan

Największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich – Huta Stalowa Wola S.A. – znacząco zwiększa swój potencjał w produkcji pojazdów. 1 grudnia firma przejmie 100 procent udziałów w spółce Autosan, przekształcając ją w Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku. Plany huty zakładają uruchomienie w Sanoku produkcji opancerzonych samochodów 4x4 dla wojska.

Od 2016 roku właścicielami Autosan sp. z o.o. są dwie spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej: HSW S.A. oraz PIT-Radwar S.A. Obie mają po 50 procent udziałów.

Przez ostatnie lata firma z Sanoka koncentrowała się na produkcji cywilnej, wytwarzając w szczególności różnego typu autobusy miejskie i autokary, niestety bez większych sukcesów na rynku. Między innymi z tego powodu PGZ rozważała sprzedaż Autosanu i szukała inwestora strategicznego. Trzy lata temu bliski odkupienia spółki był koncern energetyczny PGE, ale ostatecznie do transakcji nie doszło. Teraz wszystko wskazuje na to, że Autosan obierze nowy, zdecydowanie bardziej militarny kurs. Na przejęcie 100 procent udziałów w spółce zdecydował się bowiem jeden z dotychczasowych współwłaścicieli – HSW S.A.

28 października władze spółki ze Stalowej Woli podjęły uchwałę „o zamiarze nabycia od Autosan sp. z o.o. jego składników majątkowych wraz z załogą i marką”. Aktywa i pracownicy mają od 1 grudnia tworzyć Oddział HSW S.A. Autosan w Sanoku.

Jakie plany ma nowy właściciel wobec Autosanu? Huta chce, opierając się na potencjale spółki, wzmocnić swoje możliwości w produkcji pojazdów wojskowych. Pomysł nie jest przypadkowy. HSW S.A. to największy w naszej części Europy producent systemów artyleryjskich, ale PGZ oczekuje, że w ramach programów modernizacyjnych HSW będzie dostarczać Wojsku Polskiemu nie tylko ciężarówki Jelcza (spółka Jelcz należy do grupy kapitałowej HSW). Plany Grupy zakładają, że Huta ma również być producentem mniejszych pojazdów opancerzonych o napędzie 4x4, m.in. na potrzeby programów: „Wisła” (czyli systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych średniego zasięgu), „Narew” (systemów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu), „Gladius” (dronów poszukiwawczo-uderzeniowych), „Ottokar-Brzoza” (niszczycieli czołgów), „Regina” (armatohaubic Krab), „Langusta” (wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych WR-40).

Przedstawiciele HSW S.A. podkreślają, że Autosan – przedsiębiorstwo o wiekowej tradycji – jako filia spółki ze Stalowej Woli nadal będzie wytwarzać autobusy pod swoją marką. Jednak, aby podołać nowym zadaniom związanym z produkcją wojskową, spółkę czekają spore inwestycje w park maszynowy i sprzętowy. – Jeżeli plan nabycia powiedzie się, to załoga Autosanu zyska solidnego i stabilnego właściciela gwarantującego pracę oraz potencjał rozwoju na przyszłość – zapowiada Monika Koniecko, zastępca dyrektora Biura Handlowego ds. Marketingu i PR w Hucie Stalowa Wola.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: MSPO

dodaj komentarz

komentarze


Najtrudniej utrzymać się na szczycie
 
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Przetrwać z Feniksem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zrobić formę przed Kanadą
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Turecki most dla Krosnowic
Atak na cyberpoligonie
Z Jastrzębi w Żmije
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Wojsko wraca do Gorzowa
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Granice są po to, by je pokonywać
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Olympus in Paris
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Biegający żandarm
Okręty rakietowe po nowemu
Nie walczymy z powietrzem
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Czworonożny żandarm w Paryżu
Less Foreign in a Foreign Country
Zmiana warty w PKW Liban
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
PGZ – kluczowy partner
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Rozgryźć Czarną Panterę
Rosomaki i Piranie
Siedząc na krawędzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kluczowy partner
Zmiany w prawie 2025
Polska w gotowości
Co może Europa?
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Wielka gra interesów
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO