moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

SAROV w opcji

Czy ORP „Kormoran” zostanie wkrótce zmodernizowany do standardu pozostałych niszczycieli min projektu 258? Są na to duże szanse. W marcu okręt trafi do stoczni na planowaną wcześniej naprawę. Niewykluczone, że właśnie wówczas zostanie wyposażony w nowoczesny pojazd podwodny Saab Double Eagle SAROV, co będzie pierwszym krokiem w modernizacji jednostki.

 

ORP „Kormoran” to jednostka prototypowa. Do służby w marynarce wojennej został wcielony w listopadzie 2017 roku. Zanim jednak na dobre rozpoczął służbę, przeszedł szczegółowe badania eksploatacyjno-wojskowe. Ich wyniki stanowiły wskazówkę dla budowniczych kolejnych okrętów projektu 258. W efekcie seryjne jednostki – ORP „Albatros” i ORP „Mewa”, w pewnym stopniu różnią się od pierwowzoru. Mają na przykład mocniejszy ster strumieniowy, inny zestaw pojazdów podwodnych, a niebawem na ich pokładach zamontowane zostaną nowocześniejsze armaty. – ORP „Kormoran” prędzej czy później powinien jednak zostać dostosowany do tego standardu – podkreśla kmdr por. Michał Dziugan, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców, w którym służą niszczyciele min.

Niewykluczone, że pierwszy krok ku temu zostanie wykonany niebawem. Po 20 marca ORP „Kormoran” zostanie skierowany do stoczni, gdzie czeka go tzw. naprawa średnia. Pod tą nazwą kryje się remont, który po określonym wcześniej okresie eksploatacji musi przejść każda jednostka. Ekipy stoczniowców przeprowadzą kompleksowy przegląd i konserwację wszystkich okrętowych mechanizmów, wymienią też zużyte elementy. Prace przeprowadzi Gdańska Stocznia „Remontowa” im. Józefa Piłsudskiego. Tyle że w przypadku „Kormorana” ich zakres może wykraczać poza standardowy remont. W dokumentację wpisane zostało bowiem jeszcze jedno zadanie – wymiana pojazdu podwodnego Morświn na Saab Double Eagle SAROV. W taki właśnie system zostały już wyposażone „Albatros” i „Mewa”.

Double Eagle SAROV służy do identyfikacji obiektów w toni morskiej. Potrafi niszczyć miny, podkładając pod nie ładunki wybuchowe typu Toczek A i B. Pod wodą SAROV może działać jako pojazd półautonomiczny – korzysta wówczas z własnej baterii, zaś z pokładem połączony jest za pomocą światłowodu. Może też być sterowany i zasilany poprzez tak zwaną pępowinę. Rozwija prędkość do sześciu węzłów i schodzi na głębokość 300 m. Konstrukcja pojazdu umożliwia mu skuteczne działanie nawet na akwenach, gdzie występują silne prądy. W przypadku polskich okrętów to ważne o tyle, że w przyszłości mają one służyć w natowskich zespołach przeciwminowych. A te wiele zadań realizują na Morzu Północnym, gdzie panują zazwyczaj trudne warunki.

Morświn z kolei to pojazd skonstruowany na Politechnice Gdańskiej. Powstał na podstawie systemu podwodnego Ukwiał, z którego korzystały starsze niszczyciele min służące w polskiej marynarce. Zdaniem marynarzy w trudnych warunkach radził sobie jednak gorzej niż SAROV.

Zainstalowanie na pokładzie nowego systemu to zadanie dość skomplikowane. Wiąże się między innymi z wymianą wciągarki. Urządzenie trzeba by wpiąć też w system zarządzania walką. Przede wszystkim jednak SAROVA należałoby kupić u producenta. Polska co prawda już pewien czas temu zamówiła w firmie Saab trzy tego typu pojazdy, ale zgodnie z założeniem mają one trafić na kolejne trzy Kormorany II. Ich budowa ruszy niebawem. – Dostawa, montaż oraz integracja pojazdu Saab z systemami okrętowymi została zapisana w kontrakcie w tzw. prawie opcji – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Tak czy inaczej, najbliższe tygodnie pokażą, czy załoga ORP „Kormoran” dostanie nowy pojazd już teraz, czy może jeszcze chwilę przyjdzie jej poczekać. Planowany koszt remontu wraz z opcją dodatkową wynosi prawie 137 mln zł.

Tymczasem zanim „Kormoran” trafi do stoczni, marynarka oficjalnie wzbogaci się o kolejny okręt projektu 258. W połowie lutego do służby zostanie wcielona „Mewa”. Okręt został przekazany marynarce wojennej pod koniec ubiegłego roku. Uroczystość odbędzie się w Gdyni.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8.FOW, SAAB

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1674052320
Najpóźniej za 1-2 dekady Kormorany będą niesamowicie przydatne do leżących na dnie Bałtyku beczek z niemiecką bronią biologiczną. Z tychże beczek niedługo będą wydobywać się toksyny i będzie konieczna ich dokładna lokalizacja za pomocą urządzeń na okrętach.
52-DA-1E-CB
~ja
1673968920
Świetnie. Czekamy na OSU 35K dla Kormorana.
84-52-C9-A7

„Popcorny” niemile widziane
 
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Generacje obok siebie
Granice są po to, by je pokonywać
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojsko wraca do Gorzowa
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Olympus in Paris
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Atak na cyberpoligonie
Morze ruin, na których wyrosło życie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Zawiszacy na ratunek
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowy partner
Ratownicy pod presją czasu
Kwalifikacja po raz szesnasty
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Siedząc na krawędzi
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Symulator w nowej odsłonie
Nie walczymy z powietrzem
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Polska w gotowości
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Dziki zachód na wschodzie II RP
To nie mogło się udać, ale…
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Czworonożny żandarm w Paryżu
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Wojsko potrzebuje lotnisk
Rozgryźć Czarną Panterę
Turecki most nad Białą Lądecką
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Na zawsze w naszej pamięci
Zmiany w prawie 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO