moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny trałowiec zyska nowe silniki

Stare radzieckie silniki zostaną wymienione na nowe produkcji niemieckiej. Okręt zyska też nowoczesne agregaty prądotwórcze i tablice rozdzielcze. Już wkrótce trałowiec ORP „Wigry” trafi do PGZ Stoczni Wojennej, gdzie czeka go gruntowna modernizacja. To już piąta jednostka projektu 207, który przejdzie podobną metamorfozę.

Umowa na modernizację okrętów OORP „Wigry” i „Drużno” została zawarta kilka dni temu. Podpisali ją przedstawiciele Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu oraz PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Obejmuje ona remont jednostek projektu 207, które na co dzień służą w 12 Dywizjonie Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Dla nas to kolejny krok w umacnianiu pozycji PGZ Stoczni Wojennej jako kluczowego partnera Marynarki Wojennej RP – podkreśla Marcin Ryngwelski, prezes gdyńskiego przedsiębiorstwa. – Cieszymy się, że po raz kolejny możemy realizować projekt zapewniający utrzymanie wysokiej sprawności polskich sił morskich, a tym samym przyczynić się do wzmocnienia potencjału obronnego naszego kraju.

Do stoczni trafi między innymi ORP „Wigry”. Fachowcy zdemontują stare silniki (jeszcze radzieckiej konstrukcji). W ich miejsce zostaną zainstalowane wyprodukowane w Niemczech systemy napędowe MTU. Okręt zyska też nową elektrownię wraz z agregatami prądotwórczymi, głównymi tablicami rozdzielczymi i automatyką okrętową.

REKLAMA

Modernizacja drugiej z jednostek nie będzie aż tak głęboka. ORP „Drużno” dostanie nowe sprężarki, zostanie też ulepszony system chłodzenia wodą morską. Pamiętać jednak trzeba, że metamorfozę podobną do tej, która niebawem stanie się udziałem ORP „Wigry”, przeszedł już pięć lat temu. – ORP „Drużno” był pierwszym trałowcem, który wyposażono w nowe silniki. Po pięciu latach eksploatacji przyszedł czas na naprawę średnią. To zwyczajna procedura wynikająca z dokumentów eksploatacyjnych – mówi kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 Dywizjonu Trałowców. Wszelkie modyfikacje są pochodną wniosków, które wypłynęły w czasie pięcioletniego użytkowania.

Przeprowadzona w 2019 roku modernizacja ORP „Drużno” stanowiła początek większego przedsięwzięcia. Od tamtego czasu do stoczni po nowe silniki i agregaty prądotwórcze trafiły jeszcze trzy inne trałowce projektu 207: ORP „Nakło” i „Necko” z 12 Dywizjonu, a także ORP „Mamry” z 13 Dywizjonu Trałowców. Kmdr por. Góra przyznaje, że dzięki tym pracom okręty zyskują nowe życie. – Nowe silniki sprawiły, że okręty są ekonomiczniejsze i mniej awaryjne, a przez to tańsze w eksploatacji. W razie potrzeby łatwiej też o części zamienne – wylicza. Jednostki rozwijają prędkość sięgającą 15 w., a to oznacza, że są mniej więcej o dwa węzły szybsze niż wcześniej. Do tego silniki pracują ciszej, co zapewnia załodze większy komfort służby. Przede wszystkim jednak modernizacja pozwoliła znacząco wydłużyć docelowe normy eksploatacji. W przypadku rosyjskich mechanizmów wynosiła ona 9 tys. mtg. Po takim właśnie czasie silniki należało wymienić. Silniki MTU mogą pracować przez 36 tys. mtg.

O znaczeniu nowych rozwiązań najlepiej przekonali się marynarze z ORP „Drużno”. Latem ubiegłego roku okręt na pół roku dołączył do SNMCMG1, czyli pierwszego ze stałych zespołów sił obrony przeciwminowej NATO. Brał udział w patrolowaniu kluczowych szlaków żeglugowych na Bałtyku i w kilku międzynarodowych ćwiczeniach. Jednocześnie stanowił element Sił Odpowiedzi NATO. W misji uczestniczył też inny trałowiec – ORP „Hańcza”. – Nie ma on co prawda silników MTU, lecz wcześniej, podobnie zresztą jak ORP „Drużno”, został doposażony w pojazdy podwodne Ukwiał i Głuptak – zaznacza kmdr por. Góra. Jednostki tej klasy nigdy wcześniej nie służyły w SNMCMG1. Jak jednak zgodnie podkreślają marynarze, potwierdziły w nim swoją przydatność.

Polska to jedno z nielicznych państw NATO, które dysponuje trałowcami. Marynarka posiada aż 17 jednostek projektu 207. Stara się sukcesywnie zwiększać ich zdolności. Trałowce mają stanowić uzupełnienie nowoczesnych niszczycieli min typu Kormoran II. W siłach morskich służą już trzy takie jednostki. Wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców. Kolejne trzy są w budowie. W najbliższych latach zasilą one 12 Dywizjon.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 13 dTR

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1724852280
Bałtyk to nie sadzawka.
F8-C9-28-04
~ja
1724794440
Prawdziwa rewolucja w tych okrętach będzie gdy zostanie zmienione u nich uzbrojenie na działka z pociskami programowalnymi, rakiety PIORUN.... W przeciwnym wypadku nie mają możliwości skutecznej samoobrony.
90-F5-79-5F

Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
 
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Okręty rakietowe po nowemu
Symulator w nowej odsłonie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Czworonożny żandarm w Paryżu
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Rozgryźć Czarną Panterę
Rosomaki i Piranie
Wielka gra interesów
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Granice są po to, by je pokonywać
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Siedząc na krawędzi
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Z Jastrzębi w Żmije
Wojsko wraca do Gorzowa
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Turecki most dla Krosnowic
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Przetrwać z Feniksem
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Zmiany w prawie 2025
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Zrobić formę przed Kanadą
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Turecki most nad Białą Lądecką
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Zmiana warty w PKW Liban
Atak na cyberpoligonie
Polska w gotowości
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Less Foreign in a Foreign Country
Co może Europa?
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Biegający żandarm
Morze ruin, na których wyrosło życie
Dziki zachód na wschodzie II RP
PGZ – kluczowy partner
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
„Popcorny” niemile widziane
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Nie walczymy z powietrzem
Olympus in Paris
Kluczowy partner
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO