moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polskie MiG-i-29 ćwiczą w Hiszpanii

Będą latać w dzień i w nocy, nad lądem i morzem, od Madrytu po Ibizę. Polscy piloci myśliwców MiG-29 będą latać z ponaddźwiękową prędkością na wysokości od 1000 do 4000 stóp. Właśnie wyjechali na miesiąc do hiszpańskiej bazy Albacete.


Do Hiszpanii poleciało czterech pilotów i trzy myśliwce MiG-29 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego. Wezmą udział w rozpoczętym w poniedziałek kursie Tactical Leadership Programme (TLP). – Mają odgrywać rolę przeciwników powietrznych dla ćwiczących pilotów samolotów bojowych państw NATO – wyjaśnia ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych. Do Albacete poza pilotami polecieli także inżynierowie i technicy. Polska ekipa biorąca udział w TLP liczy niespełna 40 osób. Personel techniczny do Hiszpanii poleciał na pokładzie samolotów 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego: dwóch CASA C-295M i jednego Herculesa C-130.

Za sterami myśliwców MiG-29 zasiedli doświadczeni lotnicy: mjr Cezary Lesiński, kpt. Paweł Czajka, por. Michał Popławski oraz por. Bartosz Kida. Wszyscy piloci wyszkoleni są na najwyższym poziomie, określanym w lotnictwie jako Combat Ready. Uprawnieni są do lotów bojowych i współpracy z załogami samolotów i śmigłowców państw NATO. Trzech pilotów brało już udział w kursie TLP w latach 2011–2012.

Piloci, którzy wcielą się w rolę przeciwników (tzw. red forces) dla trenujących samolotów bojowych, będą latać na różnych wysokościach i z różną prędkością. – Loty odbywają się nad lądem i nad morzem od Madrytu po Ibizę. Po raz pierwszy piloci będą wykonywali loty taktyczne również w nocy – wyjaśnia dowódca eskadry z 23 Bazy ppłk pil. Piotr Iwaszko. MiG-i wzbiją się na wysokość od 1000 do 4000 stóp, czasami z ponaddźwiękową prędkością. – Piloci tak muszą zaplanować swoje loty, by maksymalnie utrudnić działanie siłom Sojuszu, które określane są jako „blue forces” – wyjaśnia ppłk Iwaszko. Dla lotników udział w natowskim kursie jest okazją do treningów w środowisku międzynarodowym oraz ćwiczeń w warunkach maksymalnie zbliżonych do bojowych.

Podczas poprzednich edycji kursu nad Półwyspem Iberyjskim piloci z Mińska Mazowieckiego również w roli przeciwników współpracowali z francuskimi lotnikami pilotującymi samoloty Alfa Jet, Brytyjczykami w myśliwcach Hawk. Trenowali też z greckimi F-16 i niemieckimi samolotami Eurofighter.

W lotniczych manewrach Tactical Leadership Programme Polacy biorą udział od 2009 roku. Na kursach TLP lotnicy współdziałają z żołnierzami z dziesięciu państw NATO.



Międzynarodowe ćwiczenia to stały element szkolenia pilotów. Czytaj o nich na portalu polska-zbrojna.pl.

 

Jastrzębie lecą do Grecji

Sześć samolotów F-16 i kilkunastu pilotów polskich Sił Powietrznych wyleci dziś do Grecji. Przez dziesięć dni będą ćwiczyć ze swoimi greckimi kolegami w ramach programu Squadron Exchange. Ich trening obejmie m.in. niszczenie celów czy przechwytywanie samolotów.


Polskie F-16 nad Półwyspem Iberyjskim

Piloci myśliwców i samolotów transportowych CASA szkolą się w hiszpańskim Albacete razem z żołnierzami z dziesięciu krajów NATO. Przez miesiąc będą się uczyć m.in. walki powietrznej, atakowania celów naziemnych i planowania międzynarodowych operacji lotniczych z udziałem różnych samolotów.

MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera/www.rbsphotos.com

dodaj komentarz

komentarze

~Beta
1363000500
A grom dźwiękowy? Podczas przekraczania szybkości dźwięku powstaje tzw. grom dźwiękowy. Gdyby to się odbyło na takiej wysokości (330 - 1300 m.) , to w najbliższej okolicy nie ostałoby się zbyt wiele szyb w oknach. Musi to być znacznie większa wysokość i okolica bez zabudowań. Najlepiej nad morzem.
B9-2C-D5-CE
~GJ
1362581040
kris_dl nie jestem lobbystą -szkoda ale powtórzę dla jasności zarówno F-16 jak i F-15 nikt znaczący w europie nawet Amerykanie nie kupują. Za tzw.nasze F-16 płacimy wraz z kredytem ok.4,7 mld $ co daje blisko 100 mln $ szt. a wraz z przygotowaniem infrastruktury ok 8 mld $. za samolot który dziś jest przestarzały a gotowość bojową osiągnie ok 2017-18 roku to są fakty.Izrael w tym samym czasie za F-16 I / lepsza wersja / zapłacił 4,4 mld $ ale za 102 szt.Wyższość europejskich konstrukcji nad USA jest bezsprzeczna z kilku powodów ekonomicznych,przepływu technologi,osiągów maszyn,różnorodności uzbrojenia,integralności systemów,wymienności części i wielu innych na politycznych kończąc.Możemy każdą europejską maszynę / nawet ruską / porównać i zawsze powyższe czynniki wyjdą na + dla europy.Nie żebym nie doceniał produktów z za oceanu ale bledną w oczach i za 1-2 lata przestaną w ogóle być kupowane przez liczące się państwa zachodu i taka jest prawda a kto myśli inaczej i chwali pod niebiosa amerykańskie technologie to się niedługo przekona pozdrawiam...
D2-4A-F7-AB
~scoobydoopoznan
1362498780
~kris_dl a ja uważam, że F-16 block 52+ jest lepszym samolotem do EF i Grippena. Nie będę wspominał o awaryjności w/w modeli to jeszcze - choć długie - choroby wieku dziecięcego. EF- amerykański radar Grippen amerykański silnik (F-18) oba amerykańskie rakiety. Dlaczego twierdzę, że F-16 block 52 + jest lepszy: bo nie wiem czy EF i G są pomalowane farbą obniżającą echo radarowe jak F-16 i nie wiem, czy mogą walczyć - tak jak F-16 - w zakresie 180 sto od czoła samolotu i posiadają taki sam hełm i głowicę , które to dają tą możliwość . Mówię tu o hełmie z JHMCS. Oba samoloty EF i G miały mieć teoretyczną przewagę w walce kołowej ( układ kaczka) ale amerykanie pozamiatali temat : hełmem, głowicą i nowymi pociskami. Całość można zobaczyć na tym filmie http://www.youtube.com/watch?v=4g4_jzqBJnA . Szczególnie 1.07 gdzie wyraźnie widać , że wystarczy , by pilot skierował głowę w stronę atakowanego celu, czego nie mają wyżej wspomniane samoloty - nie wspominając już o konstrukcjach rosyjskich , również szykowanymi do walki kołowej. Polska ostatnio kupiła 93 szt. Sidewinder AIM-9X-2 Block II http://www.youtube.com/watch?v=CGkUz_a4RAI pociski te mogą wykonywać ataki pozorowane , jak również kilkakrotnie podchodzić do celu gdy nie trafią - nie mają poza USA odpowiednika. Reasumując. Zdolności bojowe samolotu to również to co pod sobą niesie. p.s. to tak kila argumentów w walce z laikami.
00-B3-ED-57
~kris_dl
1362490920
GJ"...Co do ćwiczeń to szkoda że nie uczestniczą w nich nasi decydenci może wtedy otwarły by się im oczy i zobaczyli by na co stać prawdziwe myśliwce jak np. Eurofighter a nie nieloty made in USA". Czy Pan jest lobbystą? Przeciwko F 16 prowadzona jest niewybredna kampania zwolenników Grippena czy EF. Prawda jest taka, że EF jest 4 razy droższy od F 16 Block 52+, nie jest natomiast 4 razy lepszy. Jest skomplikowany i niedopracowany. Nie twierdzę, że jest zły i do niczego się nie nadaje, nie jest natomiast wart pieniędzy, których żąda za niego producent. Ja nie pretenduję do roli eksperta. F 16 do świetna maszyna i jedyna, która w realnym konflikcie broniła by polskiego nieba. Migi 29 z elektroniką z lat 80 tych pomimo, iż z pewnością mają świetnych pilotów nic by nie wskórały. Dla nowoczesnych myśliwców to poprostu cele. Pokazały to wojny w Zatoce i na Bałkanach oraz ćwiczenia z udziałem naszych MIGów np. w Hiszpanii. Wystarczy poczytać specjalistyczne fora, których nie brakuje. Pozdrawiam
CF-BB-79-7B
~GJ
1362480300
kris_dl ten cytat " Podczas poprzednich edycji kursu nad Półwyspem Iberyjskim piloci z Mińska Mazowieckiego również w roli przeciwników współpracowali z francuskimi lotnikami pilotującymi samoloty Alfa Jet, Brytyjczykami w myśliwcach Hawk" rozumiem,że Alfy i Hawki też były przeciwnikami dla hiszpańskich samolotów a nie dla naszych Migów.Co do wartości bojowych Miga to już parę razy się wypowiadałem ale dopowiem jeszcze raz.W konfiguracji myśliwskiej F-16 nie ma najmniejszych szans z Migiem,który stanowi podstawową,pierwszą i jedyną linię obrony powietrznej naszego kraju i taka jest prawda.Należy utrzymywać Migi jak najdłużej a w miarę możliwości próbować dokupić używki i je unowocześniać bo o nowych myśliwcach możemy zapomnieć na najbliższe 20 lat.Co do ćwiczeń to szkoda że nie uczestniczą w nich nasi decydenci może wtedy otwarły by się im oczy i zobaczyli by na co stać prawdziwe myśliwce jak np. Eurofighter a nie nieloty made in USA.
D0-C8-B9-48
~scoobydoopoznan
1362479340
~kris_dl wtedy kiedy kupimy eskadrę The Boeing F-15SE Silent Eagle.
00-B3-ED-57
~kris_dl
1362477240
Hawk nie jest myśliwcem tylko samolotem szkolno treningowym. Podobnie Alpha Jet. Jak widać nasze Migi 29 to "godny" przeciwnik dla maszyn szkolno treningowych. W starciu (nawet tym pozorowanym) z rasowym myśliwcem MIG jest wart tyle ile wycelowana w niego rakieta. Kiedy w końcu nasi lotnicy (Ci z Mińska i Malborka) będą mieli prawdziwe samoloty bojowe odpowiadające polu walki XXI wieku a nie sowieckie eksponaty?
CF-BB-79-7B

Pierwsza mistrzyni Wojska Polskiego!
 
Umowa na Mieczniki podpisana
Pancerniacy ruszają na Łotwę
Trzynasty tytuł mistrza Polski „Machałka”!
Abrams – czołg z najwyższej półki
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Polskie firmy zbrojeniowe łączą siły
Jutro otwarcie igrzysk olimpijskich w Tokio
Pałac Saski znów stanie w stolicy?
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Czekamy na pierwszy medal w Tokio
Afganistan. Czas wracać do domu
Stalowy człowiek
Wilki znów na Mazurach
„Kobra ’21”, czyli rozpoznanie specjalsów
Psy (w) WOT
Groty dla proobronnych
Podejmij wyzwanie razem z weteranem!
Podwodne centrum przyszłości
Co ze sprawdzianem z WF?
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Afganistan: powrót do domu
Kat warszawskiego getta przed sądem
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Kontyngent do zmiany
Kat Matejki, czyli prawda i mity bitwy pod Grunwaldem
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
„Zginęli, bo byli Polakami”
Nowe książeczki wojskowe
Abrams – czołg niepokonany w walce
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Chorwaci uczą się od polskich pilotów
Polskie F-16 gotowe na Islandię
Javelin gwarantuje skuteczność
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Wiosłują dla Emily
Combining Two Worlds
Nagroda nie tylko od dowódcy
Wisła i Narew w Sejmie
Podwodne rozpoznanie i ratunek
Żołnierze bez testów z WF-u
Szczyt NATO już w poniedziałek
26 medali żołnierzy na mistrzostwach Polski
Polacy blisko podium, ale bez medalu
Rusza PKW Islandia
NATO ćwiczy w Gruzji
Sukcesy żołnierzy na AFN
Lufy prosto z Huty
Wojsko pomaga powodzianom w Małopolsce
Ankona – bitwa po polsku
V-2 leci do aliantów
Polak najlepszym podoficerem NATO
Desantowanie z transportowego giganta
Course on Diplomacy
Lato w wojskowym klimacie
Kurs na dyplomację
Abramsy dla 1 Brygady

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO