moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polsko-czeskie niebo

Wspólne loty, symulowane pojedynki powietrzne, ataki na cele naziemne – w ćwiczeniach w Dęblinie biorą udział piloci z Czech i Polski. – To okazja do wymiany doświadczeń. Piloci będą mogli porównać zasady szkolenia obowiązujące w swoich krajach – tłumaczy kpt. Grzegorz Grabarczuk.

W dęblińskiej 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego Czesi pojawili się już w poniedziałek. Przylecieli czterema samolotami szkolno-bojowymi L-159 ALCA. Wcześniej transportowa CASA przywiozła personel zabezpieczający oraz wyposażenie techniczne. – Lotnicy pochodzą z 212 Eskadry Lotnictwa Taktycznego, która na co dzień stacjonuje w Časlav – wyjaśnia kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.Czeska grupa to 32 żołnierzy.

We wtorek lotnicy obydwu krajów planowali zadania na kolejne dni. Właściwe ćwiczenia rozpoczęły się dziś i potrwają do czwartku. – W planach znalazły się wspólne loty i operacje lotnicze – tłumaczy kpt. Grabarczuk. Piloci zamierzają stoczyć symulowane pojedynki powietrzne dwa na jeden (dwie polskie Iskry przeciwko jednej oraz dwie czeskie maszyny L-159 przeciwko jednemu samolotowi tego typu). Będą też atakować cele naziemne i latać w grupie uderzeniowej COMAO. W maszynach dwumiejscowych Polacy i Czesi stworzą załogi mieszane.

– Wspólne loty mają na celu przede wszystkim wymianę doświadczeń. Piloci będą mieli okazję porównać zasady szkolenia obowiązujące w Polsce i Czechach – tłumaczy kpt. Grabarczuk. Na tym jednak nie koniec. – Zadania, które wykonają polscy i czescy piloci, będą kolejnym etapem przygotowań do międzynarodowych ćwiczeń „Eagel Talon” – podkreśla kpt. Grabarczuk.

Kilka lat temu czescy piloci gościli już w Dęblinie. Program wizyty nie obejmował jednak wspólnych lotów. – Mam nadzieję, że pogoda będzie nam sprzyjała i program uda się zrealizować – zaznacza kpt. Grabarczuk.

4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego powstało w 2008 roku. Jego zadaniem jest organizacja i nadzór szkolenia na potrzeby Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, ale też samych Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej RP. Podlegają mu 41 oraz 42 bazy w Dęblinie oraz Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego. Piloci skrzydła mają do dyspozycji samoloty Iskra, Orlik i Bryza, a także śmigłowce Puszczyk i Mi-2.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1364150760
kris_dl a używane dzisiaj i jeszcze przez następne lata Iskry to co nie przestarzałe, a używane przez USA T-38 Talon z końca lat 50-tych to nie przestarzałe.Myślę że Alca jest od nich o wiele bardziej nowoczesna.A dlaczego piloci mają się szkolić na najnowocześniejszym AJT ( miał być LIFT ) jak potem nie będą latać na najnowocześniejszych myśliwcach? A dlaczego mają mieć nowe samoloty jak inne formacje mają stare czołgi,haubice,rakiety czy OP? Oferta czeska była i jest bardzo korzystna bo w dobie kryzysu tania,europejska,sąsiedzka i można było w zamian im coś sprzedać.Najlepsze rozwiązaniem było by zainwestować w Bielika czy Grota może nawet wspólnie z Czechami.Jak już pisałem odpowiedzialni za to państwo nie potrafią handlować bo i produktów nie mają na odpowiednim poziomie a i po co.Kiedyś za czasów PRL rzecznik rządu się pomylił i powiedział prawdę.Jak znajdziesz kto co to napisz pozdrawiam......
01-75-3D-32
~scoobydoopoznan
1364149260
~kris_dl a nie szłoby jeszcze z 159 Zakonserwowanych Trabantów załatwić do nauki jazdy. Tanie, jeżdżą - same zalety ... .
5C-16-3D-92
~kris_dl
1364071740
L 159 jest przestarzały, konstrukcyjnie zakotwiczony w L 39 Albatros. Nie nadaje się do roli AJT. Czesi chcą wcisnąc Polakom chłam. Zmagazynowane L 159 (przechowywane chyba z 10 lat) po 3 mln USD za sztukę. Ile za remont + konieczna modernizacja. Polsce potrzebne są samoloty nowe, które bedą służyc min. 30 lat.
87-D3-9D-DA
~GJ
1363779300
I tak powinno być,wspólne ćwiczenia nie tylko na sam.szkolnych ale i bojowych ( mogli przylecieć z 2 Gripenami ) i polatać również przeciwko naszym F-16 i Mig-29, przeprowadzić wywiady z pilotami a wyniki i oceny oficjalnie podać do wiadomości,wyjaśniło by to z pewnością kilka niedomówień.Przylot tych samolotów związany jest z przetargiem na nowe AJT ( miały być LIFT-y ) przypomnę,że niedawno Czesi chcieli sprzedać swoje zmagazynowane L-159 po max 3 mln$ za szt. ale naszym za tanio i szukają czegoś po 60 mln$
5C-A9-FF-82
~scoobydoopoznan
1363775880
Amerykanie wycofują się z Europy, ktoś musi przejąć i rozwijać pozostawioną wartość bojową. Dobrze , byłoby gdyby to była Polska. p.s. dodatkowo mamy wartość bojową post sowiecką a to daje ( obie połączone ) ogromne możliwości w rozwoju wojska.
00-B3-ED-57

Abramsy dla 1 Brygady
 
Rusza PKW Islandia
Kurs na dyplomację
Nagroda nie tylko od dowódcy
Pancerniacy ruszają na Łotwę
Kontyngent do zmiany
Javelin gwarantuje skuteczność
Podwodne rozpoznanie i ratunek
Lato w wojskowym klimacie
26 medali żołnierzy na mistrzostwach Polski
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
V-2 leci do aliantów
Krajowa zbrojeniówka – w dołku czy na szczycie?
Czekamy na pierwszy medal w Tokio
Psy (w) WOT
Groty dla proobronnych
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Kat warszawskiego getta przed sądem
Lufy prosto z Huty
Żołnierze GROM-u uczą studentów WAT-u skoków ze spadochronem
Kat Matejki, czyli prawda i mity bitwy pod Grunwaldem
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Podwodne centrum przyszłości
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Wojsko pomaga powodzianom w Małopolsce
Pałac Saski znów stanie w stolicy?
Polak najlepszym podoficerem NATO
Wilki znów na Mazurach
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku 2020
Afganistan. Czas wracać do domu
Combining Two Worlds
Nowe książeczki wojskowe
Wiosłują dla Emily
Żołnierze bez testów z WF-u
Wisła i Narew w Sejmie
Co ze sprawdzianem z WF?
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Trzynasty tytuł mistrza Polski „Machałka”!
Sukcesy żołnierzy na AFN
„Kobra ’21”, czyli rozpoznanie specjalsów
Stalowy człowiek
Szczyt NATO już w poniedziałek
Polskie F-16 gotowe na Islandię
Podejmij wyzwanie razem z weteranem!
„Zginęli, bo byli Polakami”
„Krwawa niedziela” na Wołyniu
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Course on Diplomacy
Afganistan: powrót do domu
Polskie firmy zbrojeniowe łączą siły
Desantowanie z transportowego giganta
Pierwsza mistrzyni Wojska Polskiego!
Abrams – czołg z najwyższej półki
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Jutro otwarcie igrzysk olimpijskich w Tokio
Chorwaci uczą się od polskich pilotów
Ankona – bitwa po polsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO