moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Gdy trzeba nagle opuścić samolot

Katapultowanie z samolotu zdarza się niezwykle rzadko, jednak piloci muszą być gotowi i na taki scenariusz. Dlatego w dęblińskiej Szkole Orląt podchorążowie ćwiczyli awaryjne opuszczanie maszyny. – Musi je przejść każdy, kto w przyszłości chce latać na odrzutowcach – wyjaśnia mjr Dariusz Piątkowski.


Mało brakowało, a trening katapultowania by się nie odbył. – Od rana obserwowaliśmy pogodę. Było duże oblodzenie. Gdyby się utrzymało, nie moglibyśmy ze względów bezpieczeństwa przeprowadzić ćwiczeń – wyjaśniamjr Dariusz Piątkowski z Zespołu Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Zanim na specjalnym urządzeniu treningowym katapultowania z ziemi (UTKZ) usiadł pierwszy podchorąży, przeprowadzono trzy próby z manekinem. Trzeba było sprawdzić, czy urządzenie działa poprawnie. Potem wojskowi studenci czwartego roku, przyszli piloci samolotów odrzutowych, ubrani w specjalne kombinezony lotnicze po kolei siadali na katapultowym fotelu. Każdy z nich przechodził swój pierwszy praktyczny test awaryjnego opuszczania samolotu przy przeciążeniu 10 G.

Dla większości studentów najbardziej stresujące było samo oczekiwanie. – Gdy już usiadłem, wiedziałem, że mój kręgosłup musi ściśle przylegać do fotela, że nogi muszą być na podstawkach, głowę muszę docisnąć do fotela i napiąć mięśnie. Potem było już tylko słychać odgłos mechanizmu napędzającego z pociskiem pirotechnicznym. Oddzieliłem się od fotela i poleciałem dziesięć metrów w górę. Po chwili, dzięki linie, do której byłem przypięty, bezpiecznie wylądowałem na materacu – opowiada sierż. pchor. Krzysztof Dziedzic i dodaje: – Nie było tak strasznie, jak się tego spodziewałem.

Źródło: sierż. pchor. Krzysztof Dziedzic

Major Piątkowski tłumaczy, że trening awaryjnego opuszczania samolotu musi przejść każdy, kto ćwiczy na symulatorze Ts-11, by wkrótce zasiąść za sterami Iskry.

Dlaczego jest on tak ważny? – Na pewno pozwala przełamać strach i oswoić się z tym, co może nas spotkać w powietrzu – mówi sierż. pchor. Dziedzic. Instruktorzy dodają, że dla podchorążych to jedna z niewielu okazji, by w praktyce przećwiczyć wszystkie czynności, jakie trzeba wykonać w trakcie katapultowania.

Trening pozwala również wyrobić właściwe nawyki, np. utrzymanie odpowiedniej pozycji. Inaczej w wypadku rzeczywistego katapultowania się grozi pilotowi, w najlepszym razie, uraz kręgosłupa.

– Podczas treningu katapultowania na ludzki organizm oddziałuje przeciążenie około 10 G. W prawdziwym samolocie i w czasie prawdziwej katapulty może ono dochodzić do 16 G – mówi major. Doświadczyli tego dwaj piloci, którzy musieli w powietrzu awaryjnie opuścić Iskrę. Fotele lotnicze, które wtedy uratowały im życie, do dziś stoją w jednej z sal dęblińskiej uczelni. Podchorążym mają przypominać, jak ważna to umiejętność.

Podchorążowie, którzy katapultowali się z ziemi, ćwiczyli miesiącami na symulatorze pneumatycznym. – Tam przeciążenie maksymalnie dochodzi do 3,5 G. Dzięki symulatorowi uczyli się podstaw, by móc katapultować się w warunkach bardziej zbliżonych do rzeczywistych – wyjaśnia mjr Piątkowski.

Pozytywna ocena z katapulty na symulatorze pirotechnicznym to dla przyszłych pilotów jeden z warunków dopuszczenia ich do prawdziwych lotów na Iskrach. Te studenci rozpoczną już w kwietniu.

PG

autor zdjęć: mjr Tomasz Ziółkowski

dodaj komentarz

komentarze


Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
 
Żołnierze bez testów z WF-u
Desantowanie z transportowego giganta
Kat Matejki, czyli prawda i mity bitwy pod Grunwaldem
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Misja, która zmieniła polską armię
Nowe książeczki wojskowe
Sukcesy żołnierzy na AFN
Trzynasty tytuł mistrza Polski „Machałka”!
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Podwodne centrum przyszłości
26 medali żołnierzy na mistrzostwach Polski
Grot – rozwojowa konstrukcja
V-2 leci do aliantów
Lufy prosto z Huty
Nagroda nie tylko od dowódcy
Wiosłują dla Emily
Kurs na dyplomację
Psy (w) WOT
Krajowa zbrojeniówka – w dołku czy na szczycie?
Groty dla proobronnych
Kontyngent do zmiany
„Zginęli, bo byli Polakami”
Stalowy człowiek
Podejmij wyzwanie razem z weteranem!
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku 2020
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Plany WB Group
Jutro otwarcie igrzysk olimpijskich w Tokio
Afganistan: powrót do domu
Klauzula: ściśle tajne
Polscy żołnierze polecą na Islandię
„Kobra ’21”, czyli rozpoznanie specjalsów
Żołnierze GROM-u uczą studentów WAT-u skoków ze spadochronem
Wilki znów na Mazurach
Pierwsza mistrzyni Wojska Polskiego!
Wisła i Narew w Sejmie
Armia Fight Night uderzy w Żywcu
Polskie F-16 gotowe na Islandię
Mistrzowski bieg Dobka na Memoriale Kusocińskiego
Rusza PKW Islandia
Pałac Saski znów stanie w stolicy?
Chorwaci uczą się od polskich pilotów
Polscy żołnierze wrócili z Afganistanu
Polskie firmy zbrojeniowe łączą siły
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Abrams – czołg z najwyższej półki
Ankona – bitwa po polsku
Combining Two Worlds
Szczyt NATO już w poniedziałek
„Krwawa niedziela” na Wołyniu
Podwodne rozpoznanie i ratunek
Wojsko pomaga powodzianom w Małopolsce
Polak najlepszym podoficerem NATO
Afganistan. Czas wracać do domu
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Kat warszawskiego getta przed sądem
Course on Diplomacy
Co ze sprawdzianem z WF?
Pancerniacy ruszają na Łotwę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO